MYH räknade fel om lokförare

Myndigheten för Yrkeshögskolan, MYH, har gjort en extra tilldelning av platser till lokförarutbildningen. Från början var det bara Trafikverksskolan i Ängelholm som fick grönt ljus, med tre planerade intagningsomgångar, en per år under 2021, 2022 och 2023. Samtliga andra utbildningsanordnare fick avslag på sina ansökningar. Men nu har MYH tänkt om. Protrain beviljas stöd för två kurser i Stockholm med 30 elever i varje, samt två kurser i Mjölby med lika många elever. Kurserna kan starta nästa år. ”Här har vi helt enkelt räknat om och insett att utbildningarna behövdes för att möta behovet”, säger Johan Lindahl vid MYHs pressavdelning. Samtidigt får TCC stöd för en intagningsomgång i Hallsberg med 30 elever. Kursstart blir 2021. ”Den sista är ett nytt beslut efter att anordnaren kommit in med begäran om omprövning”, säger Johan Lindahl. Totalt handlar det alltså om 150 nya utbildningsplatser under 2021 och 2022. Till detta kommer Trafikverksskolans 105 platser under 2021-2023. MYH mer än fördubblar alltså sitt stöd till lokförarutbildningarna jämfört med det tilldelningsbeslut som offentliggjordes i januari. När det gäller 2020, så startade Nässjöakademin en utbildning i januari, MTR drar igång en annan i Stockholm i augusti, TCC börjar kurser i Boden och Göteborg efter sommaren och Protrain i Hässleholm, Mjölby, Stockholm och Borlänge under hösten. Det innebär att cirka 240 lokförare kommer att examineras i slutet av detta år och under 2021. Samtliga dessa intagningar tillhör tidigare års tilldelningsbeslut.

9 thoughts on “MYH räknade fel om lokförare

    • Tyvärr med staten som draghjälp, företagen köper ibland Lok för nästan 50 miljoner, men anses inte ha ekonomi att utbilda förare som ska köra dessa

      • Frågan är om företagen kan skärpa sig och ordna fram LIA-platser så det räcker. Som det är nu kan man få två veckors LIA på en fem veckors LIA-period då det inte finns LIA-platser. Hade SJ med 2500 förare haft lika många LIA-platser som pendeln har med 300 förare skulle det inte vara några problem. Även godsföretagen är dåliga på att erbjuda LIA-platser. Men kan inte företagen fixa fram tillräckligt många LIA-platser till YH-utbildningarna måste man ju ge längre utbildning när man väl anställt nyutexaminerade förare med för få timmar. Det blir ju inte direkt billigare. Alternativet är att nyutexaminerade förare inte är tillräckligt säkra i körrollen och kommer göra onödiga fel.

      • Att staten/kommunerna står för allt från den obligatoriska grundskolan, via gymnasiet och eftergymnasialutbildning är inget som är unikt för järnvägsvärlden. Uppenbarligen har staten sedan många år ansett fördelarna överväga eventuella nackdelar. Kvar för företagen finns sedan ansvaret att vidareutbilda sina anställda.

        Kan nog tycka att det finns en fördel med Sveriges system då det nog ger fler utbildningsplatser och fler möjlighet att utbilda sig.

      • Problemet är väl ifall operatörerna överdriver behovet av lokförare i syfte att skapa ett överskott av förare för att kunna pressa ner löner och arbetsvillkor, och detta sker med hjälp av skattepengar och csn skulder.

        Personligen har jag svårt att se behovet av alla de utbildningsplatser de kommande två åren, om det nu är en lokförarbrist syns den inte på platsannonserna iaf. Av de klasser som examinerats senaste åren har troligtvis en majoritet osäkra timanställningar.

  1. YH skolor skulle naturligtvis inte få ta in flera elever än vad de garanterat kan ordna praktikplatser till. Som handledare får man numera elever som trots flera praktikperioder inte fått mer än någon vecka här och där och således saknar grundläggande kunskaper. Pratikdelen är ju minst lika viktiga och om elever inte får tillräcklig praktik bör de inte godkännas vilket skulle göra skolorna mera noga med att fixa praktik i förhållande till elevantalet!

      • Jo i sista ändan är det ju det men järnvägsföretagen verkar inte ha något inflytande över detta lokalt. Sen att branchorganisationer jobbar för att utbilda folk som vare sig får ordentlig utbildning eller jobb är en annan sak….Men skolorna borde vara såpass seriösa att de först ser till att garantera X antal praktikplatser innan de tar in samma antal elever.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s