Tåget går – men ”fel” väg

ckverkoJärnvägen mellan Karlskrona och Emmaboda rustades upp för nästan en miljard kronor för att möjliggöra effektiva godstransporter. Men inte ett enda riktig godståg har rullat från Verköhamnen sedan den pampiga invigningen av terminalen för snart sex år sedan, bara enstaka provtransporter. När det nu äntligen ska köras ett godståg så kommer detta att rulla ett helt annat håll: nämligen via Hässleholm och Blekinge Kustbana. Den upprustade Emmabodabanan får därmed fortsätta att vänta på den anhopning av godståg som utlovades för tio år sedan. Banan var då nedläggningshotad och i ett sista desperat försök att rädda spåret undan upprivning deklarerade Karlskrona kommun att det fanns långt framskridna planer på tre, fyra godståg om dagen (!) från Verköhamnen. När allt kom till kritan så fanns det inget intresse alls för de utlovade godstransporterna. Men dåvarande Banverket gick på bluffen och gjorde en storskalig satsning. Från politiskt håll har man också erkänt att man aldrig hade kunnat rädda persontrafiken utan löften om godståg. ”Det var tack vare att vi kunde få fram de 160 miljonerna från EU som Trafikverket gick in med nära 800 miljoner för att rusta upp Emmabodabanan. Vi hade aldrig lyckats övertyga dem om det bara handlat om persontrafik”, sa det centerpartistiska kommunalrådet Mats Lindbom i en intervju med Sydöstran 2014. Det godståg som kommer att avgå från Karlskrona på måndag förmiddag är lastat med timmer och körs av CFL cargo. Slutstation är Dynäs utanför Kramfors.

8 thoughts on “Tåget går – men ”fel” väg

  1. Det hade varit dumt att lägga ner Emmaboda-Karlskrona. Se till att persontrafiken blir bättre med direkttåg mellan Alvesta-Karlskrona.

    • Jag tycker att vi hade ett bra upplägg på SJ-tiden då Öresundstågen från Kalmar och Karlskrona kopplades ihop i Emmaboda, delades i Alvesta där en del fortsatte till Göteborg och en annan till Malmö. Men i takt med alla uppdelningar har tydligen den lösningen blivit omöjlig. Emmaboda-Karlskrona är ju inte längre en Öresundstågssträcka. Istället har vi fått ett myller av lokaltåg (Krösatåg), som många gånger rullar halvtomma, längs flera delsträckor på Emmabodabanan och Kust till kustbanan. Det är en sådan mängd tåg att det nästan inte går att komma fram med några andra tåg.

  2. Vad finns det för rationella skäl att köra via Hässleholm? Jag föreställer mig att denna väg dels är längre, dels tar tåget upp mer plats på södra stambanan mellan Hässleholm och Alvesta. Det finns säkert en inte helt uppenbar orsak varför man ändå drar tåget över Blekinge kustbanan.

    • Det finns säkert en bra anledning. Kanske trängsel, kanske något banjobb. Men det visar ju ändå att det hade fungerat med godstrafik från Karlskrona även utan en svindyr upprustning.

      • Om jag minns rätt så byttes allt ut Gullberna-Emmaboda inkl. alla kontaktledningsstolpar, dessa hade mycket kvar att ge

  3. Det är lite roligt att äntligen se någon lite ovanlig godstrafik längs med järnvägarna i sydost.

    På tal om lite ovanlig godstrafik som igår årets första (och andra) timmertåg till Mönsterås bruk. Utöver detta har det även framförts totalt 4 timmertåg till Lessebo under T20 (15/12, 9/1, 15/1 och 26/1).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s