Östgötar trafikleds från Skåne

22089472_10214560762042122_2004673726184934832_nArriva kommer att flytta trafikledningen för Östgötapendeln till Raus, utanför Helsingborg. Åtminstone under kvällar, nätter och helger. Beslutet är ännu inte MBL-förhandlat och inga riskanalyser är gjorda. Genom att slå ihop Pågatågens och Östgötapendelns trafikledningar räknar Arriva med att spara pengar. Arriva hoppas också kunna höja kvaliteten i verksamheten, tack vare ”enhetliga arbetsrutiner”. Beslutet om trafikledningarna är bara ett i raden av besparingsåtgärder som fattats av Arriva sedan bolaget tog över Pågatågstrafiken från sej själva i december 2018. Tidigare var det Arriva Tåg som körde de lila lokaltågen – nu är det Arriva Sverige. Personalen har protesterat, men Arriva står på sej. Flera fall ligger nu hos Arbetsdomstolen. Förhandlingen drar dock ut på tiden. Så sent som för två veckor sedan skulle parterna ha träffats för en muntlig förberedelse, men mötet blev inställt. Ett nytt försök kommer att göras, men inte förrän den 9 mars.

3 thoughts on “Östgötar trafikleds från Skåne

  1. Ännu ett utslag av kortsiktigt tänkande. Veolia numera Tramsdev flyttade sin trafikledning för Kustpilen från Linköping till Malmö. Undrar hur mycket detta har kostat i form av dåligt underbyggda, ofta rent av korkade beslut och förtroende för trafiken? Åtskilligt den saken är klar! Verksamheter mår bäst av att ledas nära densamma och inte på distans.

  2. I (delar) av bussvärlden går det åt motsatt håll. Nobina har haft central trafikledning (CTL) i närmare 8 år, men har nu kommit fram till att leveransen blir högre om det också finns en lokal trafikledning!

    • Ja, de samlade ihop både CTL och PPL till gemensamma kontor. I Skåne sitter dem i Landskrona. Nu har dem inlett ”Drift 2020” som innebär att delar av trafikledningen och personalplaneringen flyttar ut till depåerna igen och kommer då kallas för produktionssupport. De ansvarar för bussarna som är innanför grindarna och personalplaneringen för de närmaste 10-11 dagarna. Detta då man insåg att det ändå var ganska bra att kunna gå ut och hjälpa föraren på plats, istället för att ringa mekaniker, passare eller bärgare. Detta innebär istället att man nu delar upp ifrån två enheter till fyra enheter. Något som ser väldigt rörigt ut. Är väl en tidsfråga innan CTL och PPL återgår till depåerna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s