Byfåneri på låg nivå

82765237_10221580454170038_232133133988790272_nIdag dök ett X2000 upp i Karlskrona. Det hör inte till vanligheterna att SJs flaggskepp visar sej på de här breddgraderna. Nu handlar besöket tyvärr inte om någon ny, spännande trafik till eller från Blekinges residensstad. Nej, visiten var ytterst tillfällig. Försvarsmakten hade beställt en charterkörning från Stockholm. Kära hustrun reagerade över den ovanliga fågeln på Karlskrona C och skickade över en bild, tagen från en buss på långt avstånd. Fotografen är inte bekant med SJs senaste reklamkampanj och undrade varför det står X4000 på X2000. Nu står det inte X4000, utan X40000, men den saken är ju lätt att missa på håll. De flesta av den här bloggens läsare känner nog till bakgrunden. SJ vill visa hur miljövänligt tåget är. En flygresa mellan Göteborg och Stockholm motsvarar 40 000 tågresor på samma sträcka i koldioxidutsläpp.

Det är lite komiskt att just detta specialmärkta tåg dyker upp just nu i Karlskrona. Här pågår nämligen en annorlunda debatt för tillfället. Det är byfåneri på låg nivå, ivrigt påhejad av lokalpressen för övrigt. När hela kontinenter står i brand och världen skriker efter minskade utsläpp och ökad miljöhänsyn, så gör man i Blekinge precis tvärtom. Resandet från flygplatsen i Ronneby har minskat så kraftigt att kommunalrådet nu föreslår att resepolicyn för traktens alla makthavare ska skrivas om, och istället för tåg bör flyget prioriteras. Det är av yttersta vikt för Blekinge, menar kommunalrådet. Resonemanget känns igen. Självklart måste vi rädda miljön. Men just jag kan inte låta bli att köra bil. Just jag måste ta flyget. Andra måste låta bli, men inte jag. Jag är för viktig. Mitt företag är för viktigt. Min flygplats är för viktig. Jan Guillou hade så rätt när han för ett tag sedan konstaterade att ”det tyvärr är alldeles för olönsamt att rädda Jorden från att gå under”.

Nu är inte kommunalrådet ensam i sin trångsynta inställning till livet. Han backas nämligen upp även av ledarredaktionen på Blekinge Läns Tidning. Så här skriver ledarskribenten: ”Många skulle sannolikt föredra vettiga tågförbindelser mellan Blekinge och resten av Sverige, eftersom det ofta är både enklare och bekvämare. Det är dessutom i allmänhet lättare att jobba på tåg. Problemet är bara att smidiga tågförbindelser knappt existerar. Hittar du väl ett tåg till en rimlig kostnad som inte kräver mer än två byten till Stockholm är det relativt sannolikt att tåget kommer att stå stilla i Emmaboda på grund av “signalfel”.

Texten är så full av felaktigheter och fördomar att det är skrattretande. För det första: Två byten? Emmaboda? Var kommer Emmaboda in i bilden? Ska man åka från Ronneby till Stockholm så finns det ingen som reser över Emmaboda. Antingen tar man bussen till Växjö, eller så tar man tåget till Hässleholm. Det gäller för övrigt för majoriteten av resenärerna från Blekinge. Det blir ett byte. Emmabodaalternativet nyttjas enbart vid resor från Karlskrona. Men i den extremt karlskronafixerade BLT-världen existerar som vanligt ingen verklighet utanför ”staun”.

Dessutom insinuerar den oinsatte skribenten att tåget skulle vara opålitligt. Ja, det tröttsamma resonemanget hör man alltför ofta från flygkramare och järnvägsskeptiker. Vi som däremot åker tåg relativt ofta vet att de i de allra flesta fall faktiskt kommer fram i tid. Enligt Trafikverkets statistik från december 2019 var punktligheten 93 procent. Faktum är att det omhuldade flyget dras med fler förseningar än tågen, enligt en rapport från Kungliga Tekniska Högskolan. Den rapporten har garanterat inte BLTs ledarskribent läst. Fördomar före fakta med andra ord. Som om nu inte detta skulle vara nog, så försöker BLT också plocka billiga poäng genom att klaga på SJ. ”Att klimatkompensera en flygresa för 300 kronor är måhända dyrare men väl värt för att slippa stress, frustration och förbannelser över SJ”.

SJ? Hur kommer SJ in i bilden? Ja, det är ju förvisso sant att man oftast ”tvingas” anlita SJ för att resa den sista sträckan till Stockholm, även om det finns andra, fina alternativ, som Snälltåget. Men annars? SJ lämnade Blekinge för över tio år sedan. I december gör bolaget comeback på BKB när man övertar driften av Öresundstågen, och det tror åtminstone jag kommer att bli bra. Men för vissa andra lär det komma som en chock. I deras ögon vore det bästa förstås om SAS kunde ta över även kollektivtrafiken i Blekinge.

83500850_10221580452329992_5848316070561054720_o

9 thoughts on “Byfåneri på låg nivå

  1. Samtidigt kan man tyvärr förstå dom. Missförstå mig rätt, jag gillar tåget.

    Men det är svårt som företagare att få affärspartners att ta tåget med flera byten till ett möte i Karlskrona än om flyget finns. Vissa har inte den tiden. Då slås man ut.

    Men vad ska tåget göra för att möta upp då? Kanske köra ett direkttåg(X2000) till Stockholm som multas med befintligt tåg(Malmö-Stockholm) i Alvesta? Då hade både Växjö, Emmaboda och Karlskrona kunna få ett morgontåg till Stockholm och kapaciteten i antal platser hade ökat Alvesta-Stockholm. Sen göra likadant på hemvägen.

    • Jag menar inte att flygplatsen ska läggas ned, men menar vi allvar med att rädda världen så måste vi inse att det kommer att få konsekvenser för oss alla. Måste du verkligen flyga, så visst, gör det. Jag tror dock att den stora majoriteten av flygresenärerna faktiskt hade kunnat åka tåg utan att det vållat dem något större besvär. En direktförbindelse med tåg Karlskrona-Stockholm hade förstås inte heller varit fel.

  2. BLT ledarredaktion i allmänhet men Anders Gustafsson i synnerhet har kraftfull allergi kring alla initiativ som syftar till att minska samhällets eller individens klimatpåverkan, eller annan nydanande politik för den delen. Det är närmast omöjligt att hitta några positiva reflektioner, några framsynta förslag eller motsvarande hos den mannen. En Ärke-boomer… Bara ett evigt gnällande. Hoppas han byts ut snart, det är lite för mycket ”dä gaur inte” även med Karlskrona-mått mätt.

    Det behövs mer allmänbildning kring flygets respektive järnvägens förseningsstatistik. Riksdagsmotionerna på området förseningsstatistik flyg är ett mycket viktigt initiativ. Skulle flygets förseningsstatistik presenteras på samma sätt och samtidigt med alla rapporter om järnvägens motsvarighet, skulle en hel del myter kunna begravas. Borde bransch-O jobba hårt med.

  3. Det har för kanske 20 år sedan gått direkttåg mellan Karlskrona och Stockholm och det var X2000 tåg. Om jag minns rätt gick tåget tidigt från Karlskrona och var i Stockholm vid 9.30 ungefär. En större tågnörd kanske vet mer exakt under vilka år detta tåg gick.

  4. Klimathänsyn vägs mot önskan att skydda en lokal flygplats. Det är bara ett av hundratals exempel på hur svårt, för att inte säga omöjligt, det är att göra rätt val så länge miljökostnaden inte är medtagen i priserna. Vad Du än köper, om det är elektronik eller hus eller betongsliprar, så finns det en dold miljökostnad i form av koldioxidutsläpp.

    Den framstående klimatforskaren James Hansen visade redan 2009 att klimatproblemet bara kan lösas om utsläppen förenas med en skatt som successivt höjs tills det inte längre blir lönsamt att utvinna olja och kol. Men för att en sådan skatt ska vara politiskt möjlig, och inte bli en höger-vänster-fråga, måste inkomsten från skatten i sin helhet återbetalas till medborgarna enligt någon princip som inte har att göra med mottagarens användning av kol och olja.

    Tågen har också ett koldioxidavtryck. Sveriges elmarknad är ju ihopkopplad med Europas, och en stor del av elektriciteten i Europa produceras i kolkraftverk. Även den koldioxidkostnaden, som troligtvis är mindre än den för flyget, måste finnas med i biljettpriserna.

    Opportuna förslag, som t ex att bygga höghastighetsjärnvägar i syd- och mellansverige, kan mycket väl leda till en nettoökning av koldioxidutsläppen, om flygtrafiken minskas marginellt, samtidigt som många nya resenärer tillkommer för att kunna jobbpendla långa sträckor. Själva byggandet av banan innebär, som känt, också mycket stora koldioxidutsläpp, t ex för att bränna kalk för att producera betong.

    Enda sättet att få ordning på allt detta, så att folk, företag och kommuner ska ha en chans att fatta rätt beslut i varje situation, är den återbetalda koldioxidskatten. För den som är intresserad, finns det en ideell organisation som arbetar för detta – Klimatsvaret CCL Sverige.

  5. Siffran 40 000 är ungefär lika pålitlig som annan reklam. Den är baserad på att SJ bara köper ”grön” d v s koldioxidfri el. Prisskillnaden mellan ”grön” och vanlig el försumbar. På elpriskollen kan man t ex just nu se att vanlig el kostar 53,7 öre medan grön el kostar 55,7 öre per kilowatttimme, d v s 2 öre, eller 4%, mer. Det kan bara inte vara så billigt att få en helt klimatren elkonsumtion.

    https://godel.se/gron-el-vad-betyder-det-i-praktiken/ kan man se att vårt val av el idag inte har någon betydelse för vilken el som produceras. Alltså om SJ skulle använda 100% vanlig el eller 100% grön el, så skulle det inte ha någon inverkan på utsläppen av koldioxid. Därför vore det hederligare att utgå från det genomsnittliga koldioxidutsläppet per kilowattimme i den elmarknad där Sverige är en del. Tåget är mer miljövänligt än flyget, men siffran X40 000 skapar bara förvirring, eftersom den är orimligt hög.

  6. Ska man vara petig blir det väl två byten om tar bussen till Växjö. Tyvärr går det väl inga direkttåg längre mellan Växjö och Stockholm

  7. Om tio-femton år kan man ta ett elflygplan till Stockholm som lagom rymmer det tjugotal resenärer det finns underlag för. Där någonstans kommer räckviddsgränsen att ligga, tror jag. (Jo, det är på gång, det finns till och med kommersiellt elflyg idag men det är småskutt med plan för tre passagerare).
    De som inte har lika bråttom, och framförallt kanske inte ska till just Stockholm utan åker till Jönköping, Halmstad, Linköping, Nässjö eller Hovmantorp tar tåget. Den som ska till Orrefors sätter sig i bilen. Till andra ställen vid andra tillfällen kanske bussen passar bäst.
    Alla trafikslag har sina tillämpningsområden. Och alla trafikslag behöver lösa sina miljöproblem – somliga mer än andra.
    SAS som tågoperatör? Tja, varför inte. Man kan faktiskt tänka sig transportföretag som är insyltade i flera branscher. Det har hänt förr.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s