Båramopendeln växer så det knakar

Kombiterminalen Båramo i SkillingarydTågen i den så kallade Båramopendeln blir allt tyngre och rullar allt oftare.
”Imorgon lördag utökas trafiken från fem till sex heltåg per vecka och det lutar mot ett sjunde om allt klaffar. Det är fulla tåg i båda riktningar och det behövs multkörning emellanåt”, säger Tomas Arvidsson vid PGF Terminal AB, som håller i terminalens utvecklingsarbete. Från och med december 2020 kommer Båramo kombiterminal, som ligger i Skillingaryd utanför Vaggeryd, att ingå i EUs järnvägsgodskorridor Scanmed (Scandinavian Mediterranean Rail Freight Corridor) som sträcker sej från Oslo/Stockholm till Palermo genom Europa. Detta innebär stora utvecklingsmöjligheter för hållbara transporter och en nytta för hela den småländska regionen. Båramo är den första terminalen i Sverige som bedöms ha rätt förutsättningar och långsiktig attraktivitet bland tågoperatörer och varuägare och har från början integrerats i den högsta nivån i likhet med en av kontinentens största terminaler – Verona Quadrante i Italien. Den nuvarande tågpendeln till och från Göteborgs hamn ett av Europas punktligaste godståg med 98,7 procent punktlighet. ”Vi har en god marknadstillväxt och nu till helgen ökar vi kapaciteten till och från Göteborgs hamn med 20 procent och vi förbereder ytterligare ökningar av tågtrafiken. Sedan har vi mer på gång under 2020”, säger Peter Rostedt, PGF Terminal AB, grundare och VD. Nyligen tecknade PGF samarbetsavtal med Sveriges största internationella speditör inom trävaruområdet.

Båramo kombiterminal i Skillingaryd ägs av Vaggeryds kommun och togs i bruk i april 2010. Terminalen – som är Skandinaviens första railport, en integrerad del av Göteborgs Hamn – invigdes i juni 2010. Containerverksamheten startade först vid Stödstorps industriområde i januari 2008. Terminalen arrenderas av PGF som bedriver och utvecklar all verksamhet. Båramo kombiterminal har för närvarande en årstakt om drygt 52 000 TEU. Tågen till Göteborg körs av Green Cargo. Tidigare järnvägsföretag har varit Midcargo, TGOJ och CFL cargo.

4 thoughts on “Båramopendeln växer så det knakar

  1. Vad som också är mycket positivt är ju att detta bevisar att järnvägstransporter kan konkurrera även på korta avstånd om de sköts rätt! Avståndet på landsväg är väl inte ens 20 mil. När sedan sträckan Värnamo-Vaggeryd blir elektrifierad kan trafiken skötas ändå effektivare och miljövänligare med ellok hela vägen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s