Rött ljus för ERTMS i minst två år

stoppEn nyhet som passerat nästan obemärkt förbi är att Trafikverket beslutat skjuta upp ERTMS-införandet på sträckorna Stockholm–Hallsberg via Katrineholm och Mjölby ner till Malmö och vidare mot Danmark, samt från Trelleborg via Helsingborg och Göteborg till den norska gränsen vid Kornsjö. Beslutet innebär att starttiden för arbetet är densamma 2023, men att slutet flyttas två år fram i tiden till 2029. Beslutet kommer efter massiva protester från järnvägsföretag och länstrafikbolag, som står inför miljardinvesteringar. Kritikerna av ERTMS menar bland annat att det nya signalsystemet är dyrt, sänker kapaciteten på banorna och riskerar att slå ut mindre aktörer. Bedömare som bloggen varit i kontakt med menar att projektet troligtvis kommer att skjutas upp ytterligare. ”Vi har en löpande dialog med berörda parter inom järnvägsbranschen och vi tar till oss av deras inspel i vårt arbete. Vi behöver dessutom förhålla oss till andra pågående infrastrukturprojekt i Trafikverket”, säger Patrik Assarsjö som ansvarar för uppgraderingen av järnvägen i Sverige på Trafikverket.

Trafikverket skriver själva så här om bakgrunden till beslutet: ”Hänsyn har tagits till järnvägsoperatörers och trafikhuvudmäns önskemål, så att gamla tåg hinner fasas ut, nya handlas upp och konverteringen av befintliga fordon hinns med. Några större stationer som till exempel Nässjö och Alvesta korsas av regional trafik som inte går på de stora stambanorna. En senare start där gör att dessa tåg inte behöver konverteras i förtid. Området runt Malmö och Öresundsbron anpassas i och med att danskarna har flyttat fram tiden för ERTMS utrullning på andra sidan sundet, och att trafiksituationen gör det svårt att komma in i anläggningen”.

1 thought on “Rött ljus för ERTMS i minst två år

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s