Köln nästa – kanske redan 2022

SJ Norrlandståg på väg in till ÅreMalmö-Köln är den lämpligaste sträckan att inleda den nya, europeiska nattågstrafiken på. Även Stockholm-Hamburg kan bli aktuellt. Det skriver Trafikverket i en delredovisning av det utredningsuppdrag som man fick av regeringen i somras. Trafiken till Köln skulle teoretiskt sett kunna starta så tidigt som under 2022. ”Som ett första steg föreslår vi att gå vidare med en förbindelse mellan Malmö och södra Tyskland, lämpligen Köln. Restiden på sträckan är rimlig och det finns goda möjlighet till fortsatta anslutningar från Köln”, säger Anna Fällbom, Trafikverkets enhetschef för trafikavtal och transportnät.

Förutsättningen för en trafikstart till Köln om redan två eller tre år är dock att nödvändiga överenskommelser med berörda länder finns på plats, att det finns intresserade operatörer som kan tillhandahålla fordon samt att den juridiska processen inte drar ut på tiden. ”Vilken upphandlingsform som används har också betydelse för tidplanen. Vi ser två möjliga sätt att upphandla trafiken, direkttilldelning eller ett konkurrensutsatt anbudsförfarande. En direkttilldelning bedöms kunna gå något fortare. Upphandlingsformen ställer dock stora krav på kontroll av att operatören inte överkompenseras för trafiken. Ett konkurrensutsatt anbudsförfarande ställer inte samma krav på kontroll av överkompensation, men bedöms ta något längre tid”, skriver Trafikverket.

Verket ser också goda möjligheter till trafik mellan Stockholm och Hamburg. Men där behöver man först fördjupa utredningen bland annat vad gäller konkurrensen. På ännu längre sikt finns även Frankfurt, Bryssel, Berlin och Basel som tänkbara destinationer. En svårighet med trafiken är att tillgången till lämpliga fordon bedöms vara en bristvara för närvarande. På grund av skillnader i tekniska förutsättningar kan svenska fordon inte användas på den europeiska kontinenten. ”Det går givetvis att beställa nya tåg, men en sådan lösning tar tid. På kort sikt förordar vi därför en upphandling som bygger på att operatören själv tillhandahåller fordonen”, säger Anna Fällbom.

I april kommer Trafikverket att presentera sin slutredovisning.

Apropå tåg till Europa: Snälltåget meddelar att bokningsläget för nattåget Malmö-Berlin är 200 procent högre än samma tid förra året. Under 2020 kommer nattåget till Berlin att avgå varje kväll under sommaren 22 juni–30 augusti, istället för tre gånger i veckan som tidigare år. Dessutom utökas antalet avgångar under vår och höst. Snälltåget har också investerat i nya vagnar. De har sex bäddar i varje kupé och har totalt 60 platser per vagn och är utrustade med klimatanläggning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s