Bara Trafikverket får grönt ljus

FB_IMG_1526387369404Trafikverksskolan i Ängelholm kommer att fortsätta utbilda lokförare i minst tre år till. Myndigheten för yrkeshögskolan, MYH, har i 2019 års ansökningsomgång tilldelat Trafikverksskolan bidrag för kurser som är planerade att starta våren 2021, 2022 och 2023. Totalt handlar det om 105 platser: det vill säga 35 per år. Ängelholm hade ansökt om ytterligare två kursstarter, men fick avslag på dessa. ”Det känns otroligt bra att vi nu säkrat ytterligare tre år som utbildare för den populära lokförarutbildningen. Förra våren beviljades vi de tre tekniska YH-utbildningarna inom ban- kontaktledning- och signalteknik och kan nu även fortsätta utbilda lokförare till denna otroligt viktiga framtidsbransch”, säger Tony Helm, resultatenhetschef på Trafikverksskolan.

Trafikverksskolan är den enda utbildningsanordnaren som får grönt ljus från MYH. Myndigheten avslår samtliga andra ansökningar. Protrain får nej i Mjölby och Stockholm och TCC i Haninge, Umeå, Ånge och Hallsberg. MYH gör möjligen bedömningen att marknaden för lokförare håller på att mattas av. Dessutom beviljande man ett mycket stort antal (280) platser i förra årets ansökningsomgång. Såväl TCC som Protrain, MTR och Nässjöakademin fick då ja från MYH. Det är utbildningar som nu pågår eller kommer att starta under 2020. Lokförarutbildningen har de senaste åren kortats ned. Den omfattar 220 yrkeshögskolepoäng och är 44 veckor lång. Flera moment har lagts över på järnvägsföretagen, som får dra ett tyngre lass än tidigare.

Av de totalt 1097 inkomna ansökningarna om att bedriva yrkeshögskoleutbildning har MYH beviljat 416. Sett till antalet nya utbildningsplatser rör det sig om 31000 platser totalt och 11600 med start redan 2020. Sammanräknat med tidigare års beslut omfattar yrkeshögskolans totala utbud nu närmare 110000 utbildningsplatser, skriver myndigheten på sin hemsida. I 2019 års ansökningsomgång beviljas 8000 platser på distansutbildningar, varav 3000 inom utbildningsområdet Hälso- och sjukvård samt socialt arbete. Det innebär att var fjärde utbildningsplats nu är på en distansutbildning.

Apropå Ängelholm: häromdagen avtackades en riktig veteran, med 69 år (!) bakom sej som statligt anställd. Nu senast tjänstgjorde han vid Järnvägsmuseet, med placering i verkstaden i Ängelholm. Anders Lindberg, 86, var namnet. Bloggen ber att få lyfta på hatten!

81981218_10158241223004239_5209509066182754304_n

5 thoughts on “Bara Trafikverket får grönt ljus

  1. Det här känns ju lite negativt för mig, hade tänkt söka nu i 2020 och med bara ett ställe så lär det vara svårare att ta sig in.

  2. MTR kommer ha intag till hösten 2020.
    Även om platserna minskar verkar det som att intresset för utbildningen är stort. Det brukar ju vara den populäraste YH-utbildningen med bred marginal. Till MTR:s YH nu i vår sökte ungefär 700 till 30 platser.

    • Utbildningen är tämligen värdelös om man inte får jobb efter examen, antalet sökande är helt oväsentligt i fråga om behovet av utbildningen. Behovet av förare minskar och därmed behovet av utbildningsplatser.

Lämna ett svar till Ellen Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s