Här tar en epok slut

Nu är det definitivt slutkört på det omdebatterade industrispåret till AAK i Karlshamn. I måndags, på årets näst sista dag, rullade ett ensamt lok från Green Cargo den dryga kilometern från anslutningsväxeln vid Blekinge Kustbana och ut i Prinsgatan på det som en gång i tiden var en del av BKB. Personalen samlade ihop det järnvägsmateriel som fanns kvar inne på AAKs område, som till exempel bromsskor. Dagen efter, på självaste nyårsafton, löpte Green Cargos trafikeringsavtal med kommunen ut och därmed är en lång epok till ända. Spåret anlades redan 1889, då med spårvidden 1067 millimeter. På 1950-talet breddades Blekinge Kustbana och fick en ny sträckning genom Karlshamn. Spåret i Prinsgatan fick ligga kvar, eftersom detta behövdes för godstransporterna till och från dåvarande Oljefabriken. På hösten 2017 beslutade Karlshamns kommun att spåret skulle rivas upp och ersättas med parkeringsplatser. Kommunen hade räknat ut att det skulle kosta 12-15 miljoner att hålla liv i spåret. AAK protesterade och anlitade en egen konsult, som räknade fram att för 500000 kronor skulle spåret kunna hållas öppet i tio år. En spårbesiktning, som genomfördes i år, kom fram till ett liknande belopp.

Kommunen vägrade trots detta att backa från sitt beslut och istället sades trafikeringsavtalet med Green Cargo upp i somras. Därmed tvingas ännu mera gods ut på vägarna. Industrispåret har visserligen bara använts sporadiskt. Totalt per månad har spåret trafikerats tre-fyra gånger och då hanterat cirka tio mjölvagnar och täckta vagnar som antingen hämtats eller lämnats hos AAK. Kritiker menar dock att en rivning omöjliggör all framtida satsning på järnvägstransporter till och från AAK, som är en av Karlshamns viktigaste industrier. Den sista godsvagnen som hämtades rullade ut från AAK på morgonen den 15 november, en så kallad Tefacvagn. Den 7 december kom Svenska Motorvagnsklubben på besök till Karlshamn med sina motorvagnar och körde körde då en sista resa längs Prinsgatan. Klockan var strax efter nio på förmiddagen den 30 december när Td 411 satte definitiv punkt för järnvägstransporterna genom centrala Karlshamn.

81471733_10221397251630089_4320297063196655616_n

8 thoughts on “Här tar en epok slut

  1. Ynkligt av beslutsfattarna i Karlshamn att trots Greta och den alltmer akuta klimatkrisen inte kunna lösa att ett av kommunens största företag har möjlighet till framtida miljövänliga järnvägstransporter! Man kan fråga sig om Miljöpartister och Järnvägsfrämjare sovit eller varit fullt upptagna av annat viktigare……..Och hade inte AAK kunnat agera kraftfullare om viljan funnits?Företaget tänker kanske ändå att lämna Karlshamn till förmån för kommun som ligger bättre till för miljövänliga transporter? Precis som Nobia (Marbodal) i Tidaholm som flyttar till Jönköping och tar med sig 700 arbetstillfällen. En av de bidragande orsakerna ska vara närhet till järnvägstransporter. Något som Tidaholms kommun kunde tänkt på när järnvägen Vartofta-Tidaholm lades ner i mitten av 80 talet!
    Frågan är vilka som drivit detta i Karlshamns kommun? misstänker starkt diverse tjänstemän som oftast står för de flesta besluten trots demokrati och folkvalda! Men än är ju inte spåret upprivet så tid finns att stoppa dumheterna!

  2. På den kommunens webbsida finns ett antal prioriterade områden de vill lyfta fram. Ett av dem har rubriken ”Alla företag är viktiga”. Jaha? Nu har jag länge ansett att dagens politiker kan vara de minst talangfulla under efterkrigstiden, de kommunala politikerna har dessutom problem med att gå emot strömmen eftersom man inte vill försitta chansen att plockas upp på riksnivå.

    Förstod jag lokföraren rätt fick kommunens beräkningar på underhållskostnader för spåret slag på fingrarna i två instanser, ändå framhärdar de. Riskerar de verkligen att tappa en av sina få industrier och få en svårhanterlig debatt bara för att bygga några parkeringsplatser?

    • Ska bli väldigt intressant att se hur viktiga de här parkeringsplatserna egentligen är! Misstänker starkt att spåret kommer att ligga kvar under lång tid innan vi får se röken av några p-platser. Om det ens blir några överhuvudtaget.

    • Då bara ett fåtal kommunpolitiker ens blir aktuella för uppdrag på riksnivå känns det väldigt långsökt.

      Sedan kan man klaga på politikerna hur mycket man vill men det är inte ”guds vilja” som röstar fram dom, utan vi väljare. Den gamla talesättet att väljarna får dom politikerna väljarna förtjänar stämmer än idag. På lokalnivå är det inte heller så att det dräller av kandidater till olika politiska poster så det finns alla möjligheter till den som vill.

      • Jag talar inte om hur många som hamnar på riksnivå, utan påstår att många drömmer och försöker och i hanteringen sviker sin hembygd. Ser det på nära håll.

        Och nej – vi får inte de politiker vi förtjänar. Om det vore så väl.

  3. Handlar nog inte så mycket om parkeringsplatser utan mer om likabehandlingsprincipen och kommunens tolkning av den samma och kommunernas allt sämre ekonomi. Eventuellt att man vill använda marken till något mer lönsamt.

  4. Enligt en artikel i dagens BLT så vill kommunen att bygga 200 p-platser till en kostnad av sex-sju miljoner kronor, med byggstart 2021. Några pengar till detta finns dock ännu inte avsatta.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s