Målgång 2019

80816687_10221322124151949_22399744802291712_oÅrets sista dag närmar sej, och då kunde det kanske passa bra att berätta om årets sista arbetspass. Det genomfördes redan för en vecka sedan, så det är inga direkt braskande nyheter jag kommer med. Jag körde ett containertåg från Helsingborg till Karlshamn och tillbaka. Det var ett extrajobb som jag tagit på mej. Egentligen skulle mina ordinarie åtaganden ha upphört redan den 10 december, i samband med bemanningspoolens arbetsplatsträff i Tomteboda. Jag hade ansökt om ledigt hela julveckan, och fått mina önskemål beviljade. Men egentligen var det bara julaftonen som var helig. I ett svagt ögonblick hade jag därför lovat personalfördelaren för Karlshamn att jag kunde rycka in och hjälpa till om det krisade. Jag trodde inte att det skulle behövas. Behovet av övertidsarbete har nämligen minskat kraftigt vid många stationeringsorter. Den nya företagsledningen tycks föra en annan personalpolitik än den gamla. Eller så har någon kommit på att personalbrist kostar. Nu anställs det nämligen som aldrig förr. I Karlshamn har en ny lokförare just börjat, och om någon månad börjar ytterligare en.

80767064_10221322128112048_1699792788394082304_oMen så insjuknade en av kollegorna hastigt och mindre lustigt och det uppstod vakanser. Kunde jag tänka mej en tisdag förmiddag i ett diesellok? Nej, det kunde jag inte. Frågan kom för sent, så jag hann aldrig fixa med hundar och ungar och fruar och vinterdäck och fiberprojektörer. Däremot sa jag att gick det bra att jobba på onsdagen, om behovet kvarstod. Vilket det gjorde. Så det fick bli en eftermiddag med växling i Sölvesborg och på Mörrums bruk. Jag tänkte att detta nog skulle bli målgång för 2019. Men icke. Tjänstetelefonen ringde. Skulle jag möjligen kunna tänka mej att arbeta även torsdag och fredag? Det var ett extratåg med tomma containervagnar som skulle köras från Helsingborg till Karlshamn, där de skulle lastas och sedan transporteras tillbaka till Skåne. Detta var egentligen en Helsingborgstur, men han som skulle ha den hade också blivit sjuk. Det lät som fin körning, så jag var inte svårövertalad. Turen gjordes raskt om till en Karlshamnstur, med passåkning i båda ändar.

Jag satte mej på Öresundståget 20.35 och ankom Ramlösa några timmar senare. Avgångstiden var satt till 0.55, men tåget var redan framväxlat. Jag tog spänning på loket och begärde en växlingsväg. Bangårdspersonalen hade slutat för dagen, så jag fick själv bromsprova det 518 meter långa tåget. Det tog en stund att fylla upp de gamla containervagnarna med luft. Jag drack kaffe och åt glass under tiden. Sedan tog jag radiostyrningsdosan på magen och började traska längs den upplysta bangården. Allt fungerade som det skulle. Jag ringde till tågklarererskan (svårt ord…) och förklarade läget, att jag var redo för avgång om det fanns någon lucka. Jag var tidig, och då vet man ju aldrig hur trafikläget ser ut. Det rullade förbi ett Pågatåg, och sedan slog signalen om och jag kunde rulla ut från godsbangården i Helsingborg.

Tåget skramlade iväg i 40 kilometer i timmen genom alla växlarna och ut på den så kallade Skånebanan. Tåget vägde nästan ingenting och var förstås lättkört. Jag passerade Ättekulla, Påarp och Mörarp. Det är nog ett par år sedan jag senast körde den här sträckan, men den kändes ändå välbekant. En gång i tiden var jag ju placerad i Helsingborg och körde nästan dagligen X11 till Åstorp och Rc-lok och vagnar till Hässleholm och Kristianstad. Ättekulla såg inte ut som idag, och bangården i Åstorp är ombyggd. Annars är det mesta sej likt. Det flöt på fint genom natten. Men i Perstorp var det stopp. Det var två tåg som skulle köra förbi mej, bland annat SJs nattåg som numera går över Helsingborg.

Det blev ytterligare några korta stopp. Men jag var ändå en timme före tiden när jag närmade mej Karlshamn. Växlingspersonalen hade ingen plats på bangården vid Karlshamns C, så jag fick dra hela tåget med ellok till Stillerydshamnen. Jag fick skjuts i ett Td-lok till stationen, hämtade en handdator på kontoret och traskade iväg. Men inte hemåt. Klockan var tre när jag slog koden och klev innanför dörren – på hotellet. Kära hustrun ville slippa se mej hemma. Hon skulle upp redan vid fem för att hinna med ett flyg till Stockholm. Det kändes lite hårt att behöva gå till ett hotell för att sova. Samtidigt så vet jag ju vilken cirkus det brukar bli när jag kommer hem mitt i natten och möts att två hundar som först vaktar och skäller och sedan blir överlyckliga när de inser att det är husse som står utanför dörren.

Jag har bott på Port Hotell många gånger, men frukostbuffén har jag aldrig hunnit med. När vi kör gaståget så brukar vi lämna hotellet tidigt, så då får man nöja sej med en frukostpåse. Nu hann jag dock njuta av alla läckerheterna. Elloket stod kvar i Stillerydshamnen, fem kilometer bort, så jag fick beställa en taxi. Den dök upp vid nio, och var framme fem minuter senare. Tåget var färdiglastat. Vagnarna och loket lyste upp tillvaron lite, annars var det bara grått, grått, grått så långt ögat kunde skåda. Jag slog på batteriet i den gamla Rc4an, kvitterade nödstoppet och vred igång hjälpkompressorn. Jag flyttade över környckel, direktbromshandtag och D3-nyckel till rätt ände och aktiverade hytten. Jag tryckte upp den främre strömavtagaren och kontrollerade så att den gick upp. I normala fall använder man den bakre, men nu var tåget så långt inbackat att det inte var möjligt. Jag tryckte en gång till på strömavtagarknappen och det small till från huvudbrytaren. Kompressorn hostade igång. Liksom diverse fläktar och andra apparater.

Även den här dagen var det min uppgift att syna och bromsprova tåget. Man måste vara noggrann. Det är ganska mycket som ska kontrolleras, så det är lätt att missa något viktigt. Jag upptäckte snabbt att lastningen inte var korrekt utförd. Två containrar stod inte på sina knaster. Jag såg en truckförare, som höll på med någon form av sortering, och kunde be honom rätta till lastningen. Det var tur att han var i närheten, för annars hade tåget blivit försenat och det hade inte varit kul. Karlshamn-Helsingborg är 18 mil enkelspår och tåget skulle avgå mitt på dagen. Det hade nog blivit ett och annat tidsödande extramöte. Övertid på övertiden, så att säga. Men så illa gick det alltså inte. Jag loggade in i handdatorn och klarrapporterade tåget. Jag skrev ned tåguppgifterna och räknade ut bromsprocenten. Jodå, broms hade jag så det räckte och blev över. Det kändes ju tryggt. Jag bytte strömavtagare, rullade fram till signalen som heter ”Kh 89” och fick grönt ljus.

På natten när jag körde tåget från Helsingborg var gångtiden ungefär 2,5 timmar. Nu när jag skulle tillbaka var den planerade tiden istället fem timmar. Jag hade förberett mej på en lång dag i loket. Jag hade väskan full av vatten och frukt. Men allt flöt på helt osannolikt bra och jag slapp flera långa uppehåll. Tåget var visserligen fullastat, men särskilt tungt var det ändå inte. Bara 800 ton. Det gjorde att det var lätt att få upp farten. Det gick till och med så bra att den kvinnliga fjärrtågklareraren ringde upp mej i Kärreberga och berömde mej för körningen. Jag var mer än en timme tidig. Jag skojade med henne och sa att jag hade lite bråttom hem, för detta var sista turen för i år. ”Då ska du få en julklapp av mej,” sa hon – och sedan var det ”kör” hela vägen till Helsingborg.

5 tankar på “Målgång 2019

  1. Tänkte också önska Gott Nytt År, men ”någon” hann före ….
    Tänk så mycket som är så likt sig på järnvägen från den grå forntiden.
    Tack Jonas för alla ögonblick du delar med dig. Ser fram mot allt nytt på banan 2020.

  2. Det finns helt klart utrymme till förbättring vad gäller personalpolitik på sina håll. Kan man inte ta hand om den personal man redan har på ett bra sätt blir det ganska snabbt svårt att rekrytera ny.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s