Slutkört för Hector till Helsingborg

samskip-duisburg-lowres-65-1024x683Hector Rail och Samskip Van Dieren lägger ned sin kombipendel mellan Helsingborg och Krefeld i Ruhrområdet i Tyskland. Redan nästa vecka avgår det sista tåget från Sverige. Pendeln har som mest rullat fem dagar i veckan. Anledningen till nedläggningen är en volymnedgång. En källa till bloggen uppger att det även förekommit allvarliga säkerhetsbrister vid terminalen i Helsingborg. Hector Rail och Samskip håller just nu på att omförhandla stora delar av sitt avtal, och det kan inte uteslutas att det blir flera förändringar vid de övriga linjerna. Hector Rail kör även pendlar, som Samskip har svårt att fylla, till Nässjö, Katrineholm och Falköping. När det gäller Hectors danska lokförare så verkar något spännande vara på gång. Fyra personer håller på att utbildas i att köra persontåg i Danmark, och ytterligare fyra står på tur.

Apropå tåg i Europa: den skotska regeringen säger upp avtalet med holländska Abellio, som kör nästan alla persontåg i Skottland. Det innebär att avtalet bryts tre år i förtid och upphör 2022. Det uppger tidningen The Guardian. Anledningen är att kvaliteten blivit allt för dålig, med massor av inställda avgångar, överfulla tåg och dålig service. Skotska Labour, som länge kämpat för att återförstatliga Scotrail, är förstås nöjt. ”Vi är glada över att SNP (Scottish Nation Party) äntligen har svalt sin stolthet och lyssnat på vad Labour har begärt”, säger Colin Smyth, Labours transportpolitiska talesperson.

12 tankar på “Slutkört för Hector till Helsingborg

  1. Det är ju bara 0,67 förare per tåg…
    Skämt åsido så låter det allvarligt att godsvolymerna i Samskip Van Dieren-tågen dippar. Konjunkturen verkar vika neråt snabbare och brantare i Tyskland än i Sverige.
    Vi får väl hoppas att det inte är så illa att ännu mer gods kommer att gå på landsvägarna.

    • En annan förklaring är brist på tågtider genom Danmark inte kraftigt sjunkande volymer. Stora banarbeten pågår som begränsar kapaciteten.

      Att det är svårt att fylla pendlarna till Nässjö, Katrineholm o Falköping kan sakna belägg i verkligheten

      • Nej, tåglägena har funnits. De söker man för hela året och sedan kommer vissa anpassningar vid större arbeten.

        Du hittar dom i TKG – Tjenestekøreplan Gods

  2. Så dåliga är nog inte konjunkturerna att man inte skulle kunna fylla ett tåg med trailers mellan Skåne och Tyskland. Men lasterna ska väl hellre dras av bilar med RO eller BG på nummerskylten….

    • Hellre och hellre, både en majoritet av företagen som köper transporter och slutkunderna vill att det ska vara så billigt som möjligt. Så länge detta inte förändras kommer transporterna ske på det mest lönsamma sättet (läs billigaste).

    • Det har ju redan EU fixat. Med dom utrikiska trp. Löner för landet där chauffören befinner sig. Bilarna till hemlandet var 6 vecka. Bara genom en namnteckning i Brussel, inte en chans att detta sker. Den som tror på detta är vill jag mena naiv till max.
      Det är stora nätverk som sköter östtransporterna. Åkerierna har hundratals med bilar
      Tydligen är i stort sett alla bilar med skyltar från LT och EST i botten ryska.

  3. Samskip Van Dieren använder uteslutande åkerier från Rumänien och Bulgarien för att lossa och lasta trailers som kommer till Sverige på tåg. Dom utnyttjar cabotage och det så kallade kombidirektivet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s