Hector Rail säljer lok för 25 öre

Screenshot_20191209-144302Hector Rail har sålt fyra lok – för 25 öre styck. Det framgår av en kungörelseannons. Köpare är Skandinaviska Enskilda Banken. Hector kommer att hyra loken istället för att äga dem. En bedömare som bloggen varit i kontakt med skriver så här om varför företag säljer egendom och sedan hyr den tillbaka: ”Om jag inte misstar mig alldeles så rör det sig om ett sätt för finansiärer att få säkerhet för sin fordran. Fastigheter, fartyg och luftfartyg kan intecknas till skydd för fordringshavare vid konkurs eller utmätning. Det gäller dock inte för annat lösöre vartill lok räknas. Samma effekt uppnås dock på detta sätt”. Affären kan dock låta mer dramatisk än den är. Hector Rail redovisar visserligen mycket stora förluster, i likhet med flera andra godstrafikföretag, men detta behöver nödvändigtvis inte ha någon betydelse i sammanhanget. En annan av bloggens källor säger att denna typ av överlåtelser kan ske av flera anledningar. En sådan kan till exempel vara att företag hellre vill kunna bokföra driftkostnader än underhålls- och kapitalkostnader.

Upprustningen av Emmabodabanan och industrispåret till Verkö i Karlskrona kostade nästan en miljard kronor, men har varit utan godstrafik sedan invigningen 2014. Under de första månaderna rullade ett tiotal tåg på prov med tomvagnar eller enstaka lastade testvagnar. Därefter har det varit stendött på det upprustade och elektrifierade spåret. Nu berättar dock BLT att banan kommer att börja användas. Visserligen för tillfälliga transporter, men ändå. En stolt chef i hamnen säger att det handlar om 3-5 tåg med massaved till en station norr om Mälardalen. Hon tror att det första tåget kan avgå redan innan jul. Enligt uppgifter till den här bloggen är det CFL cargo som ska transportera ved åt företaget Specialvirke. Men någon trafik i år lär det inte bli. Möjligtvis i slutet av januari, men förmodligen ännu senare.

Fordonsägaren Transitio är inte helt nöjda med hur Stadler i Tillberga hanterar upprustningsprojektet av Öresundstågen. Det framgår av Transitios verksamhetsplan för nästa år. I den kan man läsa att företaget under det första kvartalet 2020 kommer att ”granska och analysera leverantörens förmåga att genomföra projektet”. Mellan raderna kan man uttyda att Transitio anser att upprustningen dragit ut allt för mycket på tiden. Stadler har även hand om renoveringen av X2-tågen och leveransen av ER1 – projekt som också dras med förseningar. I samma verksamhetsplan kan man också läsa att Transitio nu har för avsikt att få ett ”formellt avslut av leveransprojekt X62”. Det handlar alltså om de motorvagnar till Norrtåg som levererades av Alstom redan för snart tio år sedan. Det har sannolikt varit kostsamma år för det franska företaget.

Apropå ingenting: TX Logistik byter terminal i Italien för sin intermodala kombipendel Leipzig-Verona. Numera ankommer man Sommacampagna-Sona, istället för Quadrante Europa, som ligger tio kilometer bort. Tåget går fyra dagar i veckan genom Brennerpasset.

thumbnail_TXLlocomotiveinLeipzigterminalisnowgoingtoSona

7 tankar på “Hector Rail säljer lok för 25 öre

  1. Kan inte annat än instämma i ovanstående kommentar. Det är nästan som julafton när Jonas kommer med en ny veckokrönika.
    Angående 25-öres-loken, var det inte på liknande sätt dåvarande generaldirektör Daniel Johannesson på SJ gjorde någon gång i slutet på 1990 talet när han först sålde och sedan leasade tillbaka X2:orna?

  2. Vill minnas att det var betydligt flera SJ fordon än X2 som en period ägdes av amerikanska banker! Så lär exempelvis SJ blivit erbjudna att köpa ett större antal av DSBs Mz lok. Man provade att köra dessa i upplägg i Norrland där de ersatte mult T44 med goda resultat men det kunde inte bli någon affär då SJ ej kunde göra sig av med T44or som man hade långa leasingavtal på med bankerna…..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s