Med tidsmaskin till Silverhöjden

78956729_10221108787738672_4236201122504638464_oSom gammal lokförare vid TGOJ känns det nästan lite pinsamt att erkänna att jag aldrig kört på sträckan Grängesberg-Silverhöjden-Ställdalen. Det är den kanske mest kända – eller ökända – delen av hela TGOJ. Anledningen till detta är förstås malmtåget som skenade i januari 1956, och som kostade en massa skolbarn livet. Under mina år vid det gamla malmfraktarbolaget var jag placerad i Göteborg och hamnade ytterst sällan i just dessa trakter. Tågen vi körde gick till Helsingborg, Värnamo, Karlshamn, Västerås, Norrköping och Eskilstuna. Under ett år körde vi även en kombipendel Göteborg-Vännäs-Piteå, men de tågen gick ett helt annat håll genom Sverige. Sedan jag första gången lånades ut till Green Cargos åkstation i Eskilstuna för snart två år sedan har jag dock passerat Grängesberg och Ställdalen massor av gånger. Men då har färden alltid gått via det så kallade Hörkenspåret. Sträckan via Silverhöjden klarar inte de tunga ståltågen. Överhuvudtaget är det glest med godståg denna väg. Cargonet kör ett södergående tåg detta håll, men så värst mycket mer är det inte.

Men häromdagen gjorde jag en trevlig upptäckt. Jag skulle åka pass från Borlänge till Storvik för att lösa av godståg 5017, som kom hela vägen från Boden. Jag var framme i Hallsberg vid två på natten. På förmiddagen skulle jag sedan köra ett tjänstetåg med några lok tillbaka till Borlänge. När jag skrev ut tågordern för 75180 såg jag något nytt. Grängesbergs Malmbangård fanns med bland driftplatserna. Tåget skulle alltså gå över Silverhöjden. Vad spännande. Jag plockade fram linjeboken och studerade sträckan. Jag kunde inte upptäcka några konstigheter. Uppförsbacken var inget som bekymrade mej. Det borde vara teoretiskt omöjligt att köra fast med två ensamma Rd-lok, oavsett hur brant backen är, även om jag vet att konstiga saker kan hända. En rutinerad kollega lyckades en gång med konststycket att bli stående med ett Öresundståg på väg ned (!) från Grevie på Hallandsåsen.

Jag rullade in i Ställdalen och ut på Silverhöjdsspåret. Den gamla TGOJ-banan slutar idag i Grängesberg men byggdes från början till Ludvika. På denna del försvann trafiken på 1980-talet och banan revs upp. Sträckningen över Silverhöjden behölls dock och fungerar som ett dubbelspår till BJ, som viker av i Ställdalen och fortsätter ned mot Nykroppa, Daglösen och Kil. TGOJ-sträckan Grängesberg-Blötberget-Ludvika var utrustad med fjärrstyrning och är enligt uppgift den enda bana med fjb som lagts ned i Sverige. En annan märklig företeelse med just denna sträcka är att rälsen en gång lånades ut. Då kunde man se en komplett, elektrifierad järnväg – utan spår.

Det är ingen rolig syn som möter oss lokförare i Ställdalen och längs linjen upp mot Silverhöjden och Grängesberg. Framförallt inte vid ett tillfälle som detta, med dis, duggregn och skymning fast det är mitt på dagen. Det är ödehus med sönderslagna fönster. Nedlagda gruvor. Förfallna betongtorn. Banans största tillåtna hastighet är bara 70, så det är ingen risk att man går miste om dysterheten. Allting känns som hämtat från en helt annan tid. Skarvspåret. Träslipersen. Numreringen av kontaktledningsstolparna, som härstammar från tiden då banan var en del av TGOJ.  I Grängesberg passerar man den en gång så pampiga malmbangården och rullar ut på BJ. Tidsmaskinen är tillbaka till 2019.

7 thoughts on “Med tidsmaskin till Silverhöjden

  1. CargoNets tog 41921 kjører Silverhöjden flere dager i uken. Da vi begynte å kjøre ARE- og NRE-togene våre over Ludvika istedet for Hallsberg for to år siden var det flere av de nordgående togene som kjørte seg fast på vei opp Silverhöjden fra Ställdalen. BR-185 med 1100 tonn og regn var en dårlig kombinasjon. Derfor går alle nordgående tog Hörkenspåret, mens ett sydgående altså kjører Silverhöjden. Du har helt rett i at det er som en tidsmaskin. Med forfalne hus og gress i sporet kjennes det som man er svært langt fra sivilisasjonen noen minutter.

    • Det som många missar är att det är ”tillåtet” mindre tonnage norrut över Silverhöjden än söderut, det angavs tidigare i linjeböckernas vagnvikstabeller och det var lätt att läsa åt bara ena hållet och tro att det gällde åt andra…… 🙂 När sen Trafikverket också missar och lägger lastade tåg norrut över Silverhöjden så får man åka och hämta dom 🙂

  2. Händer att man lastar timmer på malmbangården. Är lite glest mellan gångerna då växlingen har skett av museumgänget, lite coolt att se att tgoj’s gamla komradio fortfarande fungerar 👍

  3. För oss dystopiker och undergångsromantiker är de här trakterna ”the shit” . Har själv stuga i Yxsjöberg 15 km västerut från Silverhöjden. Där finns också en nedlagd gruva. En gång i tiden bröts där mest Wolfram i hela europa. Men det var då det. I övrigt har ju Dan Andersson härjat i dessa trakter och det ät finnmark med många finska namn på sjöar myrar etc.
    Kul att läsa om Silverhöjden!!

    • Om man gör en sökning på dagens datum så ser man att det går fyra tåg, tre TiB och ett Tågab. Tror att trafiken kommer att öka något förbi Silverhöjden i T20.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s