Nya vagnen snart i trafik

lint41Tester pågår fortfarande med Inlandsbanans nya fordon av typen Lint 41, som förväntas få litterat Y41 i Sverige. Transportstyrelsen har förlängt det tidigare tidsbegränsade godkännandet. Inlandsbanan och Inlandståg får nu ytterligare ett halvår på sej att fortsätta sina tester och provkörningar. ”Det som återstår är beräkning av dynamisk vikt. Jag hoppas och tror att vagnen snart kan vara godkänd och i trafik”, säger Inlandsbanans VD Peter Ekholm. Hans förhoppning är att pendeltrafiken Mora-Orsa kan starta redan under våren. Just nu arbetar man med finansieringsfrågan. Under våren kommer vägarna runt Mora att bli svårframkomliga på grund av vägarbeten, och det vill Peter Ekholm nyttja. ”Vi vill ju lära folk att åka tåg, och för att kunna göra det så måste vi ju köra tåg”. Ett problem i finansieringsfrågan är att Dalarna måste spara pengar, men eventuellt finns det stöd att söka på annat håll för trafiken på Inlandsbanan. ”Kommer vi igång med pendeltrafiken under våren, så kommer den att löpa parallellt med sommartrafiken. Jag tror inte att det är bra att börja och sedan ställa in i flera månader”. Även Orsas kommunalråd Mikael Thalin uppger att finansieringen av trafiken hänger i luften. ”Frågan utreds just nu och tanken är att vi inom kort ska få ett material att ta ställning till om det är möjligt att genomföra. Som vanligt är det ekonomin som är den stora stötestenen”.

Dotterbolaget Inlandståg säger att man är redo för den nya trafiken. Det är bara att trycka på knappen. Instruktörerna är utbildade och klara och är nu beredda att köra utbildning för personalen i Östersund och Mora, där rekrytering av lokförare påbörjats. Den gamla driftverkstaden vid Mora Noret har åter tagits i bruk. När det gäller de övriga fyra Lintvagnarna som Inlandsbanan beställt, så väntas den första dyka upp i Sverige tidigast i början av sommaren. Vagnarna renoveras just nu i Polen. Framförallt är det komforten som måste höjas, men även jobb på exempelvis växellådor och hjul genomförs. Arbetet på vagnarna har dragit ut något på tiden eftersom Inlandståget vill säkra rätt produkter till rätt kvalitet. Peter Ekholm uppger att Inlandsbanan inte kommer att skrota de gamla motorvagnarna, trots inköpet av de fem Lintarna. ”Vi kommer att behöva behålla några som reservfordon. Men också eftersom Y1 är en viktig del av vår historia”.

Apropå Inlandståg: vagnslasttrafiken mellan Storuman och Vännäs och Umeå, som den här bloggen kunde berätta om i september, har nu kommit igång. Tågen rullar två dagar i veckan och medför bland annat gasvagnar från Vinlidsberg och timmer från SCA. ”Vi har haft SCA som kund i flera år och vår trafik från Storuman åt SCA kommer att utökas”, säger Inlandstågs chef Maria Cederberg.

2 thoughts on “Nya vagnen snart i trafik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s