Framtidens TiB tar form

91c1a43c1600a658_800x800arFramtidens Tåg i Bergslagen håller just nu på att ta form. De fyra inblandade regionerna har arbetat fram ett långsiktigt program som väntas antas inom kort. I dokumentet framgår att TiB-trafiken står inför flera stora förändringar. Bland annat blir det kraftiga neddragningar på sträckorna Storvik-Avesta/Krylbo-Frövi och Mjölby-Hallsberg. Direkttågen Fagersta-Smedjebacken-Borlänge försvinner helt. På andra håll förstärks trafiken. Till exempel mellan Fagersta och Västerås. Även en utökning Borlänge-Mora planeras, men då ska tilläggas att den skrivelse som bloggen tagit del av är författad före Dalarnas helomvändning gällande trafiken på Siljansbanan. Under 2024 kommer Örebro-Hallsberg att bli ett eget system, liksom Gävle-Borlänge-Örebro. För att klara av de nya trafikuppläggen behövs sju nya motorvagnar fram tills 2030. TiB räknar med att de fem X14 som man disponerar tas ur trafik runt 2023. Regionerna i Dalarna, Gävleborg, Västmanland och Örebro vill inte kosta på X14 ombyggnad för ERTMS. Redan från tågplan 2020 blir det aktuellt att hyra in fordon från SJ. X40 nämns som ett tänkbart alternativ. Kostnaden uppges landa på cirka 2,5 miljoner kronor per år och fordon.

När det gäller inköp av nya motorvagnar nämns två modeller. ER2, som är en trevagnarsvariant av ER1, tillverkas av Stadler som lovar en relativ snabb leveranstid, 20 månader. Nackdelen med ER2 är att den bedöms som för stor med tanke på resandeunderlaget. Den andra modellen som tas upp är Bombardiers Zefiro Express, som redan beställts till Sverige. ”Västtrafik har beställt 45 av möjliga 100 fordon. Det finns alltså en option på ytterligare 55 fordon. Det finns troligen en möjlighet för Tåg i Bergslagen att beställa enligt denna option. Detta alternativ innebär en, för Tåg i Bergslagen, ny avtalsform som inkluderar underhållet av fordonen”, kan man läsa i framtidsdokumentet.

Under rubriken ”Prioriterade pendlingsstråk” nämns sträckorna Gävle-Falun/Borlänge, Fagersta-Västerås, Hallsberg-Örebro-Lindesberg och Mora-Borlänge. Poteniella framtida stråk bedömer de fyra regionerna kan bli Örebro-Linköping och Västerås-Gävle. Den totala mängden tågproduktion uppgår i år till 6,2 miljoner turkilometer med 390000 stopp vid stationer och hållplatser. De närmaste åren väntas produktionen öka med tre procent, men från 2022 minskar trafiken faktiskt med sex procent, på grund av neddragningarna på det så kallade godsstråket Storvik-Frövi. Under nästa period, 2026-2030, vänder produktionen åter upp. Bland annat eftersom turtätheten på Bergslagspendeln ökar, med kvartstrafik Västerås-Surahammar under rusningstid.

Från nästa år blir det dyrare att hyra fordon av Transitio, som äger och förvaltar Tåg i Bergslagens fordon. Transitio har aviserat en ökad hyreskostnad beroende på förändrade finansieringsförhållanden. Kostnaden för X50 beräknas under perioden 2020–2022 successivt öka med cirka 19 miljoner kronor om året, vilket motsvarar cirka 800 000 kronor om året per fordon. Anledningen till detta är att Transitio kommer att rusta upp sina fordon, bland annat med nya signal- och tryckluftssystem.

77153674_10220956489571313_1849654436553555968_o

4 thoughts on “Framtidens TiB tar form

  1. Hej, vilket dokument kommer denna information ifrån? Skulle du kunna ge mig ett namn på dokumentet eller ännu bättre en länk till det?

    Tack på förhand!

    Med vänlig hälsning,
    Leif Petersson

    • Dokumentet heter ”Långsiktigt program – med fokus på fordonsbehov”. Jag vet inte hur offentligt det är, men det borde kanske gå att begära ut hos någon av de fyra regionerna?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s