DB kör ny inrikestrafik i Sverige

26229611_10215428952666345_245615078686290258_nTyska DB kör numera även ren inrikestrafik i Sverige. Häromdagen rullade det första tåget mellan Trelleborg och Hallsberg. Till en början blir det tre svängar per vecka mellan de två orterna, men på sikt är planen att utöka till fem avgångar per vecka. Tågen transporterar främst trailers som ankommer Trelleborg med TT Lines färjor. I lasten finns framförallt dagligvaror till Lidl. Bakom satsningen står tyska Spedition Bode, som därmed öppnar en andra knutpunkt i Sverige efter Rosersberg utanför Stockholm. Dit rullar som bekant redan de så kallade Lidltågen från Lübeck. Tidigare drogs dessa vagnar genom Sverige av Green Cargo, men numera har DB tagit över. DB kör också en nystartad pendel mellan Norrköpings hamn och nederländska Venlo. Tågen rullar tre gånger i veckan. DBs tåg i Sverige bemannas av såväl egna lokförare som personal anställda av bemanningsföretaget Trainpool.

9 thoughts on “DB kör ny inrikestrafik i Sverige

  1. Mötte ett av dessa tåg mellan Älmhult och Alvesta i fredags kväll. Tyvärr var det ganska dålig beläggning endast cirka 50%. Är ju mycket positivt om man kan ta gods från färjorna i Trelleborg som annars går på landsväg…..för det är väl trailers som kommer med färjorna som sedan lastas på tågen. Greencargo sa ju upp samarbetet med DB Schenker om tysklandstrafiken då de var för dyra. Men det var nog framför allt dragningen genom Danmark som var dyr tack vare de danska avtalen som är helt orimliga att använda för godstrafik. Nu kör GC sina tåg med egna förare genom Danmark samt samarbetar med Lineas (f.d. SNCB Cargo) för vidare dragning söderut.

    • Talar du om kollektivavtalen som skulle vara för dyra så är det värt nämna att även om svenskt anställda förare kör i Danmark så träder reglerna för gränsöverskridande trafik in. Dessa kan man inte avtala bort.

  2. Trains from and to Norrköping are not (un)loaded in Venlo but in Kaldenkirchen on the German side of the border. The new to build railterminal in Venlo is not ready before 2021. In the schedule for 2020 are also direct DB services planned from Malmö Gbg to Sölvesborg och Alvesta Krylbo (both three roundtrips per week). Does anyone know how DB wants to do the shunting in these places? Does it mean that DB Cargo will rent locomotives and staff for the local services in Sölvesborg and Alvesta Krylbo or does Green Cargo the shunting on behalf of DB?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s