BKB sedd med en lokförares ögon

71894999_10220536139342820_4035978925510230016_n”Blekinge Kustbana efter breddningen” är namnet på en bok som skrivits av lokföraren Bengt Gustavsson, 66, och som nyligen givits ut av museiföreningen Östra Skånes Järnvägar. Bengt har tjänstgjort längs BKB i snart 40 år, som bland annat biljettförsäljare, tågklarerare och lokförare, och är dessutom uppväxt bara en lång växelkvast från själva spåret i Sandbäck. Han började fotografera järnvägsmotiv redan 1970 och har under hela sin tid vid banan haft kameran nära till hands. Då som nu. Bengt har visserligen gått i pension från SJ, men kör fortfarande Öresundstågen åt Transdev lite då och då. I hans knappt 70-sidiga bok får vi följa med under hela resan från ånglokstiden fram till dagens moderna drift med Öresundståg och Traxxlok. Persontrafiken och godstrafiken beskrivs ingående. Liksom alla banjobben, alla fordonstyper och hela spelet om Kustbanan. Bland annat får vi veta hur dåvarande Kristianstads Länstrafik i början av 1990-talet gjorde allt för att sabotera och motarbeta blekingarnas planer på Y2-trafik.

72205612_10220536140662853_4935329125784092672_nDet är fel att påstå att ”Blekinge Kustbana efter breddningen” är en bildbok. Det finns mycket intressanta fakta i texterna. Fordonsnummer, årtal, datum. Hela den fantastiska sagan om hur BKB gick från nedläggningshot till fjärrstyrning och elektrifiering. Hur resandet tiodubblades. Men texterna i all ära. Det är bilderna som utgör den stora skatten. Nästan alla fotona är i färg, knivskarpa och med beskrivande bildtexter. Det är framförallt verksamheten kring den västra delen av Kustbanan som Bengt har fångat i sin kamera, men det finns även historiska bilder från såväl Nättraby och Johannishus som Ronneby och Karlskrona. Som exempel på godbitar i övrigt kan nämnas bilder på den sista ”Kamelen” 1982, Du-lok på en ännu oelektrifierad bana, smalspårsbangården i Karlshamn, fyra ånglok uppställda i skogen utanför Bräkne-Hoby och sist men inte minst naturligtvis Ma 962 i TGOJ-färger i full fart genom Sandbäck.

Boken kan starkt rekommenderas och finns att beställa hos ÖSJ och kostar 175 kronor för icke medlemmar. En perfekt julklapp till den järnvägsintresserade!

18555847_10213264097706324_343976984132152867_n

3 thoughts on “BKB sedd med en lokförares ögon

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s