Spänning på låg nivå

FB_IMG_1570310716655Imorgon blir den nya höghastighetsbanan mellan Köpenhamn och Ringsted i Danmark även en godsbana. DB, Hector Rail, TX Logistik och Green Cargo kommer att köra flera omledningståg om dagen under tre veckor på den sex mil långa och någon skandalomsusade banan. De svenska lokförarna kommer att ställas inför en helt ny och lurig utmaning: nämligen den att parera flertalet nästan 600 (!) meter långa sträckor utan linjespänning. Skyddssektionerna längs den nya banan är visserligen ”bara” 400 meter, men en magnet trycker automatiskt ur huvudbrytaren på Traxxloken 75 meter innan sektionen och sedan kan den inte kopplas in igen förrän 75 meter efter. Det vill med andra ord till att få upp farten i tid – och inte bromsa på fel ställe. Inom Green Cargo är det sju personer som fått linjekännedom på den nya banan och därmed är behöriga att framföra tågen, som går till Kolding, Gent och Antwerpen. ”Anledningen till de långa skyddssektionerna är ett EU-direktiv. Maximal tåglängd för motorvagnståg är tydligen 400 meter och då ska hela tåget få plats i sektionen”, säger en lokförarkollega i Malmö till bloggen.

Höghastighetsbanan invigdes i början av sommaren, den 31 maj, men det är först nu som godstågen släpps fram. Banan har kostat cirka tio miljarder danska kronor och byggdes med det nya säkerhetssystemet ERTMS. Men när trafiken skulle igång så visade det sej att ingen operatör hade fordon som fick gå på den nya sträckan. Därför blev Banedanmark tvingat att sätta upp vanliga signaler och installera den danska motsvarigheten till ATC. Banan är dimensionerad för 24 tåg i timmen, men när den invigdes i maj var det bara möjligt att köra två tåg timmen, ett åt vardera hållet. Planen är nu att ERTMS ska införas runt 2023. DSB har beställt Vectronlok och nya vagnar för 200 kilometer i timmen. Vectron-loken ska dra dagens befintliga dubbeldäckare och manövervagnar i 160 kilometer i timmen. 200-vagnarna sätts in på Hamburg och kommer att köras med ett lok i varje ände, eftersom det ännu inte finns några manövervagnar som är godkända för 200.

Green Cargo förfogar över sex BR185-lok, som kan gå i både Sverige, Danmark och Tyskland. Men två av dem används i stålämnestågen mellan Borlänge och Oxelösund. Tre går åt för Danmarkstrafiken och ett finns i reserv i Malmö och används bland annat vid utbildningar. Loken rullar till Maschen, eftersom det inte är möjligt att köra dem i Belgien. I Maschen blir det därför lokbyte. Green Cargos lokförare kör till Padborg vid den tyska gränsen. Där tar sedan företaget Lineas över ansvaret. Lineas har sitt ursprung i belgiska SNCB och är numera det största privata järnvägsföretaget i Europa.

Annonser

12 thoughts on “Spänning på låg nivå

    • Ja, det får någon förklara som är mer kunnig än jag på det elektriska. Antar att det kan bli problem om en strömavtagare hamnar på ena sidan av en skyddssektion medan den andra ännu är kvar på den andra.

  1. ”Lineas har sitt ursprung i franska SNCF ” Men då, nog ska det vara ett B i stället för F.
    SNCB är även känt som NMBS.
    Belgien är för övrigt landet där språktestet franska/flamländska för järnvägspersonal inte är så omfattande som det kanske borde vara.

    • NMBS är väl den Flamländska stavningen och SNCB är den franska på det ”Belgiska SJ” om jag inte fattat helt fel

  2. I juli i år gjordes någon förändring på signalsystemet på nya banan så man kan köra flera tåg i timmen, jag tror det finns tidtabellslagt 5 tåg per timme vissa timmar (3 i ena riktningen, 2 i andra).

  3. Medan vi i Sverige går mot så korta skyddssektioner som möjligt, som den ”nya” i Hallsberg där strömbegränsningstavlan bytts mot en nedkopplingstavla för en 50 cm släde …

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s