Sparktrade varslar också lokförare

13567257_10210045336279300_5428062216580038824_nLokförarbristen kan snart vara ett minne blott. Igår kunde den här bloggen avslöja att bemanningsföretaget Trainpool varslar ett tiotal lokförare om uppsägning, på grund av minskad efterfrågan och tappade kontrakt. Idag står det klart att även Sparktrade, som sysslar med bland annat rälsslipning, måste göra sej av med lokförare. Anledningen är att Trafikverket drar ned på underhållet – trots politikernas löften om satsningar. ”Det stämmer att vi har varslat tre lokförare om uppsägning, det beror på Trafikverkets neddragningar som slår hårt. Vi kommer att ha mindre produktion 2020. Redan nu, hösten 2019, har vi det tufft. Vi har tidigare fått bantat behov för 2019. Så det är helt klart en trend att det satsas mindre på infrastrukturen trots att man pratar om miljö och tågsatsningar på riksdagsnivå, vilket jag förstått genom olika nyhetskanaler och kontakter. Det är verkligen inte kul, men man kan bara göra sitt bästa och anpassa sig till verkligheten”, säger Sparktrades VD Patrick Norén.

Ett annat tecken på att tillgången på lokförare väntas öka, är att det planeras för rekordmånga utbildningar, trots en kommande lågkonjunktur. Redan i juni kunde den här bloggen berätta att Myndigheten för Yrkeshögskolan, MYH, gjort en intressant sammanställning. Den visar att MYH beviljat totalt 839 utbildningsplatser de närmaste åren. Bedömare menar att så många platser inte kommer att kunna utnyttjas, men räknar ändå med att cirka 750 nya lokförare kommer att examineras fram till slutet av 2021.

Annonser

3 thoughts on “Sparktrade varslar också lokförare

  1. Ja, säg det. Dock föreligger en viss eftersläpning i systemet. Från utbildningsanordnarens kursansökan till kursstart kan det gå två år, och under den tiden hinner det hända mycket.

  2. Jag tycker det är fegt av Trafikverket, de borde bara fortsätta med planerade jobb. Överskridandet får väl tas igen kommande år om inte politikerna skjuter till mer pengar. Frågan är hur det blir om höghastighetsbanor skall byggas, då blir det väl inga pengar kvar till den vanliga järnvägen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s