Godset tar tåget från Storuman

69608287_10220245434915391_8325147556099129344_nInlandsbanan kommer att starta reguljär godstrafik från Storuman och ut på tvärbanan mot kusten. Timmertågen kommer att fortsätta att gå som vanligt i egna avgångar, men nu vill dotterbolaget Inlandståg och Storumanterminalen även kunna transportera andra laster, som gas och sopor från Norge. Den nya trafiken är tänkt att starta i höst. Till en början blir det två avgångar i veckan åt varje håll. ”Vi måste börja i liten skala för att få det här att börja växa, för att bli större och större”, säger Johnny Holmgren, projektledare vid Storumanterminalen, till lokalradion i Västerbotten.

Apropå Inlandsbanan: resandet fortsätter att öka. Nästan 15000 resenärer åkte mellan Mora och Gällivare den här sommaren. Det är en ökning med 18 procent från förra året och över 50 procent fler än 2016. I genomsnitt innebär det att drygt 200 personer om dagen reste med Inlandsbanans fyra avgångar. Vecka 28 blev den bästa veckan, med 1927 resenärer. ”Trenden att ”hemestra” har fått fler att vilja upptäcka vårt exotiska inland och allt vad det har att erbjuda. En önskan att minska sitt klimatavtryck tror jag också är en bidragande orsak till att fler vill resa med oss. Eftersom våra tankanläggningar för förnyelsebart bränsle, HVO, nu kommit på plats och våra persontåg kan drivas helt fossilfritt gör att resan på Inlandsbanan blir ännu mer attraktiv ur ett hållbarhetsperspektiv”, säger Peter Ekholm, VD på Inlandsbanan.

Green Cargo fortsätter att omsätta höga chefer. Peter Hagert blir ny HR-direktör efter Sohana Josefsson som slutade för ett år sedan. 59-åringen är utbildad civilekonom och har tidigare arbetat inom bland annat Ericsson och Sheraton men kommer närmast från en tjänst som operativ chef på bussbolaget Nobina. Ingo Paas, 55, blir ny IT-direktör. Paas har en bakgrund inom bland annat ICA, Ericsson, Adidas och Apoteket Hjärtat. Ytterligare förändringar väntas inom kort offentliggöras.

Annonser

12 thoughts on “Godset tar tåget från Storuman

  1. Det märkliga är att Inlandsbanan varje år redovisar stora resandeökningar, samtidigt som man för ett antal år sedan körde med flera vagnar i tågen men numera bara en. I sanningens namn – 15000
    resande på en säsong på denna lååååånga järnväg är ju ingenting! Det är inte mer än vad som reser från Vaggeryd på 2 månader…….. Ställ det sedan i relation till det stöd banan får. än vad som
    Skall banan överleva, och det stora stödet rättfärdigas, måste länstrafiken våga ta beslutet att lägga tillbaka trafiken till järnvägen, och det både norr och söder om Östersund.
    Godstrafiken är ju lika usel – något tåg då och då.

    • 15000 tycker jag inte är en så dålig siffra. Det blir ett snitt på cirka 50 per avgång. Med tanke på att en Y1 rymmer cirka 60 personer, så innebär ju detta att vagnarna varit i princip fullsatta i år. Vilket jag för övrigt själv fick uppleva i juli, när jag körde några svängar på Gällivare och Mora. Det var till och med stående vissa sträckor. Håller med om att statistiken historiskt varit märklig, men i år gick det att se en kraftig ökning med blotta ögat.

      • Ser verkligen fram mot de nya Nederländska fordonen.
        Hoppas dom kommer i trafik till nästa sommar.
        Dock skall mycket till. Provkörning och framförallt godkännande från Trafikverket. Vad har ”lokforaren” själv för åsikt om när trafikstart kan ske?

        Man kan ju för övrigt undra hur mycket det olika gummihjulen från våra länder utomlands godkännes innan dom trafikerar våra vägar.
        Detta borde väl vara väl så viktigt, än att på en perifer (förlåt uttrycket) järnväg nagelfara ett fordon som i stort sett inte har kontakt alls med det övriga järnvägsnätet. Utom förstås en snutt i Mora och Brunflo – Östersund V.

      • Godkännandeprocessen går bra, enligt Inlandsbanan. Det är endast mindre delar kvar, bland annat ett kompletterande bromstest på fordonet, förutom installation och verifiering av ATC. Vagnen kommer garanterat att hinna bli godkänd till nästa sommar. Förhoppningen är att den ska kunna användas redan i vinter på sträckan Orsa-Mora. ”Y1 kan vara reservfordon men vi kommer inte starta trafiken förrän Linten är klar för trafik på sträckan”, skriver Inlandsbanan.

      • Är det nån som vet hur många resande det var med vintertrafiken förregående vinter?

  2. Det godset som du nämner är väl i princip det som GC körde ihop med timret innan man tappade timmertransporterna. Har för mig att GC nu kör några gånger i veckan med detta och kanske ngt annat.
    Min tolkning blir alltså att GCs tåg helt försvinner, rätt?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s