Forna ”fiender” nya kompisar

thumbnail_FW tv och JL thBemanningsföretaget Traindrivers kommer att börja samarbeta med sina forna konkurrenter i Trainpool. Train Competence Group, TCG – där Trainpool numera ingår – har nämligen beslutat att starta ett strategiskt samarbete med Traindrivers. ”Samarbetet med TCG kommer bland annat att innebära att vi kan erbjuda våra kunder bemanning och utbildning betydligt snabbare än tidigare”, säger Jan Lindqvist, VD för Traindrivers. TCG bildades förra året av bemanningsföretaget Trainpool och utbildningsföretagen Trainteam och Transport Competence Center, TCC. I avdelningen ”engelska namn” kan även noteras att Swedtrac i samma veva köptes upp av TCG som numera också bedriver verkstadsservice och har tillgång till beredskapslok. TCG och Traindrivers får tillsammans 90 lokförare. ”Genom vårt nya samarbete kommer vi att ha en betydande position på bemanningsmarknaden för svensk järnväg. Idag upplever tågbranschen svårigheter med att rekrytera bland annat lokförare och mekaniker. Samtidigt finns ett ökat intresse från både godsköpare, kollektivtrafikresenärer och politiker att låta tågtrafikens andel av våra transporter växa. Vi gör nu detta möjligt”, säger Fredrik Westerlund, VD för TCG, som syns till vänster på bilden tillsammans med Jan Lindqvist.

Kommuner, regioner och företag längs den tänkta Sydostlänken mellan Älmhult och Karlshamn tycker att Trafikverket förhalar byggstarten, så nu överväger man själva att bilda ett bolag som ska bygga och äga den nya järnvägen, skriver tidningen Sydöstran. De inblandade parterna utesluter inte heller att den nya banan byggs som i Kina eller Japan: uppe i luften på stora betongpelare. Enligt Karlshamns kommunalråd Per-Ola Mattsson blir det både billigare och smidigare att bygga i luften istället för på marken. Representanter för kommun, region och företag har haft möte med entreprenadföretaget Skanska och fått positiva signaler. Realistiskt eller inte? Det är frågan. Kanske handlar det bara om att sätta press på Trafikverket?

Den ekonomiska verkligheten börjar nu komma i fatt många länstrafikbolag. Trafiknämnden i Kronoberg måste spara pengar. Därför kommer vissa avgångar med Krösatågen mellan Växjö och Hässleholm att dras in i december, skriver Smålandsposten. De tåg som berörs av neddragningen är en avgång från Växjö på kvällen och en avgång söderut från Älmhult på morgonen, samt två kvällståg från Hässleholm. Besparingen blir 3,8 miljoner kronor om året. Resandet med Krösatågen har stått stilla och till och med minskat något mellan Växjö och Hässleholm, enligt trafikdirektör Thomas Nilsson på Region Kronoberg.

Annonser

1 thought on “Forna ”fiender” nya kompisar

  1. Om Sydostlänken: Det skulle vara mycket intressant om kinesisk järnväg-på-bro-teknologi äntligen provas i Sverige! Olofström-Sandbäck skulle vara lagom för att studera byggtid, kvalitet och pris. Skapa ett joint-venture med intressenter som tekonolgiägare, byggföretag och framtida infrastrukturförvaltare (tex. ett kommunförbund). Dessutom vet vi numera att vi behöver flera omledningssträckor

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s