Blå Tåget vill köra igen

800px-Blå_tågetBlå Tåget har inte kastat in handduken. Tvärtom. Företaget kan vara på väg tillbaka. Källor inom Trafikverket uppger att bolaget gjort försiktiga förfrågningar om möjligheten att teckna ett nytt trafikeringsavtal. Ny tågdragare kan i så fall bli bli företaget Draglok AB. Draglok är före detta JTM Rail, som fick eget trafiktillstånd för ett år sedan. Den senaste tiden har det dykt upp flera intressanta namn, med koppling till Blå Tåget, i Dragloks styrelse. Tidigare har Blå Tågets vagnar dragits av Hector Rail. I Hectors årsredovisning för 2018 kan man dock läsa att man hamnat på kant med Skandinaviska Jernbanor, som bytt namn till AB Galia, och är företaget bakom Blå Tåget. Under rubriken kreditrisker skriver Hector Rail följande: ”Hector Rail har ett fåtal förfallna fordringar där risken för att inte få in fordringarnas hela belopp är relativt hög. I de fall man bedömt att kreditrisk finns har reserv bokats. Specifikt kan nämnas SKJB, där skiljedomsförfarande har inletts”. Intressant i sammanhanget är också att ett tidigare vilande bolag gjorts om till Blå Tåget Jernbanor AB, som enligt uppgift är tänkt att ersätta AB Galia.

Tidpunkten för Blå Tågets eventuella comeback är dock oklar. Företaget hann inte ansöka om tåglägen i tid inför tågplan 2020, utan är nu hänvisat till restkapacitet. Frågan är om det är möjligt att få några acceptabla tåglägen på Västra Stambanan? SJ, MTR och Flixtrain är bara några av alla de bolag som slåss om plats på spåren. Flixtrain siktar på trafikstart i mars på sträckorna Göteborg-Stockholm och Stockholm-Malmö. Kanske med nyrenoverade vagnar och just Hector Rail som tågdragare?

Blå Tåget har rullat på sträckan Göteborg-Stockholm sedan 2011. Trafiken stod stilla ett tag under 2016 när företaget fick sitt trafiktillstånd indraget, men kom igång igen – då med Hector Rail som ansvarigt järnvägsföretag. Trafiken tog sommaruppehåll i juni i år och har inte återupptagits sedan dess. I mars i år var företaget bakom Blå Tåget snubblande nära en konkurs, men den skulden betalades i sista stund. Dock finns det flera fordringsägare som krävt betalt utan att få det, och därför mätte kronofogden tidigare i sommar ut fyra personvagnar.

Foto från Wikipedia

1 thought on “Blå Tåget vill köra igen

  1. Inte helt förvånande. Blå Tåget Jernbanor lades in som bolag i Trafikverkets Ansökan om kapacitet för T20 i mars medan Skandinaviska Jernbanor/Galia ströks. Det var alltså BTJb och inte SkJB som inte lyckades få in ansökan i tid för T20.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s