Hectors brakförlust: 252 miljoner

161HonefossLönsamheten för landets godstrafikföretag blir allt sämre. Green Cargo redovisade minus 155 miljoner kronor efter finansiella poster för 2018. Det är naturligtvis ett katastrofresultat. Ändå är det inte ens i närheten av Hector Rails förlustsiffror. Green Cargos värsta konkurrent har offentliggjort sitt bokslut för 2018 och där framkommer att företagets svenska verksamhet backar 252 (!) miljoner kronor efter finansiella poster. Detta med en omsättning som är en fjärdedel av Green Cargos. Det statliga godstrafikföretaget omsätter drygt fyra miljarder kronor och Hector Rail cirka en miljard kronor. Förlusten för 2017 uppgick till 100 miljoner kronor för Hector Rail. I årsberättelsen för 2018 pratas det om vinterproblem och en svag organisation. ”Om man läser mellan raderna så förefaller det som att bolaget på grund av bristande ledning befunnit sig i fritt fall under första halvåret 2018. Hector Rail har nu redovisat förlust tre år i rad och därvid förbrukat vad som fanns i ladorna från tidigare år. Ett förlustår till medför att kapital måste tillföras. Frågan är om ägaren EQT är intresserade av något sådant. Det ryktas att GB Railfreight också går mindre bra och nu är till salu”, uppger en bedömare som bloggen varit i kontakt med.

Även om godstrafikbolagen pressas allt hårdare, så går det att tjäna pengar på godstågen. Antingen genom att hyra ut lok, som Nordic Refinance, eller genom att organisera trafik som andra bolag kör. Real Rail är ett bra exempel. Real Rail redovisar nio miljoner kronor i vinst efter finansiella poster, Nordic Refinace hela 25 miljoner, och det på en omsättning på 59 miljoner. CFL cargo backar en miljon medan TX Logistik går mot strömmen och faktiskt redovisar ett litet plusresultat för 2018. En av bloggens läsare har gjort en intressant sammanställning. Den innehåller inte enbart renodlade godstrafikbolag, utan också företag med koppling till godstrafiken. Tågab går exempelvis med tre miljoner i förlust efter finansiella poster, Tågfrakt i Falköping redovisar ett nollresultat medan Tågkraft i Nässjö, som också hyr ut lok, gick med sex miljoner kronor i vinst.

Green Cargo har även offentliggjort bokslutet för första halvåret 2019. Och problemen fortsätter. Företaget redovisar 33 miljoner kronor i förlust i rörelseresultat, och då har man ändå fått 91 miljoner kronor i miljökompensation. Detta samtidigt som omsättningen sjunker. ”Hög punktlighet under april påverkar utfallet positivt men det motverkas av fortsatta interna utmaningar kring resursplanering av lok, förare och vagnsstyrning, underhållsarbete i systemet samt infrastrukturstörningar till följd av riven kontaktledning samt urspårning i norra Sverige”, skriver Green Cargo.

Annonser

11 thoughts on “Hectors brakförlust: 252 miljoner

      • Trist är ett klent ord i sammanhanget.
        Samtidigt som trafikavgifterna på järnvägen höjs kontinuerligt går gummihjulstransporterna helt gratis. De megastora åkerierna med bla PL, BG och RO i ryggen kör för fulla muggar och betalar inte en krona i skatt. Man betalar inte en enda zloty i skatt ens för bränslet som lär vara rysk diesel som tankas i hamnarna.
        Finns dessutom många svenskklingande åkerier som kör tvivelaktigt med utländska chaufförer i svenskregistrerade ekipage. Rastplatserna har dubblerats längs våra stora vägar för de utländska bilarnas dygns och veckovilor.
        Här kan vi prata om hållbarhet.
        Fortsätter denna utveckling kommer ALLA godstransporter snart att gå på vägarna.
        Vad gör våra politiker då förutom att, som sagt höja trafikavgifterna på spåren:
        jo man går med på ekipage på 32 meters längd och 72 tons totalvikt.

    • Det värsta är ju att det som Hector huvudsakligen sysslar med heltåg mellan A och B alltid ansetts lätt att få lönsamt och av vissa andra i branschen ansetts som ”russinplockning” . Kan man inte ens köra detta lönsamt då är det illa. Frågan är vad som händer när pengarna är slut? En uppvaktning av politikerna måste till snarast för det är ju deras beslut som är orsaken. Och frågan är ju om man med tanke på Greta och klimatdebatten vill se all godstrafik nedlagd?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s