Efter succén – jakten går vidare

66930375_10215175985213268_2119046854216777728_nKartläggningen av så kallade ”enskenare” vid Trafikverkets spår blev en succé. Sällan eller aldrig har den här bloggens läsare bidragit med så mycket information. Jag överdriver inte när jag skriver att det kom hundratals mejl, bilder, meddelande, kommentarer, sms och telefonsamtal från läsare som hade gjort diverse upptäckter. Tre olika personer åkte till och med flera mil för att kunna bekräfta om en vägskyddsanläggning i Dannemora var av gammal eller nyare modell. Till slut kom vi fram till att det numera finns 27 plankorsningar med enskenssignalering kvar vid Trafikverkets spår. Den kompletta listan finner ni för övrigt i det här inlägget. Det intressanta med just denna typ av vägskyddsanläggningar är att de blir förbjudna nästa år och måste vara borta senast 31 december. SJ slutade bygga vägskydd med enskenssignalering för kanske 50 år sedan. En av de sista plankorsningar som utrustades med ”enskenare” kom ändå till för cirka tio år sedan. Vägen leder till bostadsområdet Bärby Äng och finns vid museibanan Upsala-Lenna Jernväg. Bilden av den anläggningen illustrerar det här inlägget. Från 2010 blev det förbjudet att förse nya plankorsningar med enskenssignalering. De som redan fanns fick en tioårig dispens.

Men min sammanställning gäller som sagt bara de spår som Trafikverket förvaltar. Alla andra spår är undantagna. Flera läsare har hört av sej och tycker att jag kunde fortsätta på den inslagna vägen. Det vill säga efterlysa resten av alla ”enskenare”. De som finns vid kommunala spår. Vid museibanorna. Vid diverse industrispår. Ja, vi kanske till och med skulle lista de vägskyddsanläggningar som finns vid nedlagda och stängda banor. Tja, varför inte? Jag har ändå inget vettigt att skriva nu i semestertider. Dock misstänker jag att den här kartläggningen kommer att bli betydligt svårare att få komplett än den förra. Då kunde Trafikverket hjälpa till med en del information. Nu misstänker jag att det blir jag och ni som får sköta hela detektivarbetet själva. Men varför inte? Vi spottar väl i nävarna och kastar oss ut i verkligheten?

I samband med den förra listan, så fick jag även tips om flera ”enskenare” utanför den statliga anläggningen. De, och några övriga, har jag sammanställt här under. Jag vet inte om alla finns kvar. En del av bilderna från Google Street View är gamla. Andra plankorsningar finns inte ens med på bild hos Google. Så nu får vi hjälpas åt att komplettera den här listan. Vi lägger till och drar ifrån. Jag kommer att uppdatera listan med så täta mellanrum som möjligt.

Almunge (Mogavägen)
Ankarsrum (Säterivägen, Kungsvägen, Nybygget)
Anten (Östra Antenvägen)
Bengtsfors (Majbergsvägen)
Bärby (Fridhemsvägen, Bärby Äng)
Dalhem (”Eken”)
Gräfsnäs (Wasaallén)
Gunsta
(Gunstavägen)
Karlskoga (Björkbornsvägen)
Länna (Länna Bruksgata)
Mariefred (Slottsvägen, Sjukhusvägen)
Motala
(Bangatan, Djurgårdsvägen, Eriksbergsgatan, Holmsvägen, Spolegatan, Verkstadsvägen)
Målilla
(Vetlandavägen)
Norberg (Gruvvägen, Järnvägsgatan)
Ravlundabro (Ravlundabro)
Sandarne
(Grindvägen)
Skara (Kämpagatan, Axvallagatan)
Smålands Burseryd
(Västra Bruksgatan)
S:t Olof (Byvägen)
Surahammar
(Bruksgatan)
Vadstena (Hovsvägen, Skänningevägen, Södra Vägen)
Vitaby (Fågelbergsvägen)
Verkebäck
(Marbacken, Valstadsvägen, Verkebäcksvägen)
Virserum (Målillavägen)
Vålberg (Långgatan)
Örebro (Aspholmsvägen, Klerkgatan)

Enskenare, men ändå inte… High Chaparral, Kulltorp, Småland.

Annonser

15 thoughts on “Efter succén – jakten går vidare

  1. Enskenare finns i Vålberg (Karlstad kommun) vid plankorsningen Långgatan / Nedlagda industrispåret till Älvenäs.

  2. ÖSlJ har enskenssignaler med fast rött sken vid två vägar (jag tror att de heter Slottsvägen och Sjukhusvägen) i Mariefed.

  3. Klerkgatan Örebro är bekräftad som enskenare, med bommar.
    For förbi där i dag.
    Industrispåret används flera gånger i veckan. Jag hör T44:orna från huset när de brummar förbi.

  4. I Vadstena finns flera övergångar med enskenare på museijärnvägen:
    ”Södra vägen”
    ”Hovsvägen”
    ”Skänningevägen”
    Skicket är ”varierande” milt uttryck men signalerna finns kvar.

  5. På tal om enskenare och äldre vägskydd så har jag öppnat en systerkanal till alla mina förarvyfilmer på YouTube-kanal med filmklipp på äldre vägskyddsanläggningar och då även en hel del enskenare. Jag har ca 200 filmer att lägga ut och det blir en takt med tre stycken i veckan. Kanalen heter ”Railway Crossings in Sweden.
    Här är en länk till en filmsnutt med enskenare från Hjortsberga 1998 (Ronneby – Karlskrona)

    Hälsningar

    Magnus Olsson

Lämna ett svar till Kristian Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s