Cargonet tappar NRE-tågen

23130917_10214821585802553_1800864966469975656_nCargonet har idag meddelat sina anställda att man tappar de så kallade NRE-tågen som rullar mellan Narvik och Oslo. Det uppger flera källor inom Cargonet. Kollegor som bloggen varit i kontakt med i Norge är lite uppgivna. ”Vi hade lagt ett bra och konkurrenskraftigt anbud eftersom NRE-trafiken är av stor betydelse för Cargonet, så det är klart att detta är en besvikelse”. NRE står för North Rail Express och startades under 2011 av DB Schenker, och är en konkurrent till Arctic Rail Express, som bedriver tågtrafik på samma linje. Tågen rullar dagligen på den nästan 200 mil långa sträckan och är därmed en stor affär för järnvägsföretagen. Norrut fraktas främst konsument- och hushållsartiklar samt styckegods till handel och industri, medan leveranserna söderut främst består av fisk. NRE-tågen har körts av olika operatörer sedan starten. Vid årsskiftet sker ett nytt byte. Norska källor hävdar nu att det blir Green Cargo som åter tar över. Det är dock uppgifter som Green Cargo inte vill kommentera.

20 tankar på “Cargonet tappar NRE-tågen

    • Setter slanten på at det er Green Cargo. GC har søkt om tilsvarende tåglägen som Cargonet for et NRE opplegg mot Narvik. Trafikverket skrev at kun et av oppleggene ville bli tildelt tågläge..

      • Denne bloggen har vel tidligere publisert at ProTrain skal overta bemanningen av lokomotivene for Cargonet i Sverige. Behovet blir kanskje noe mindre nå..

  1. Vilket bolag som helst som kör tågen med egen personal kan säkert lägga ett bättre anbud än någon som kör största delen med inhyrd! Lite beroende på hur man räknar har jag hört att timkostnaden totalt blir 50-100% högre och det måste ju tas ut någonstans!

    • Vil tro at Green Cargo vil kunne levere et mer robust opplegg. Cargonet har vist seg sårbare ved forstyrrelser og venting på at fører skal bli klar til overta toget på byttestasjonen.

  2. Om Protrain ska köra ARE och Green Cargo NRE måste det bli svårare att få till vettiga schema för lokförare i tex Ludvika, där man byter till från norska förare. Trafiken per operatör bli ju ännu glesare än idag.

  3. Grattis till GC! Hörde dessutom att de där fisktågen Narvik-Malmö nu äntligen blir verklighet och ska rulla några gånger per vecka! Finns det verkligen lok och förare till allt detta???

    • Vet du noe mer om når togene mot Malmø kommer i gang?

      Sist jeg sjekket daglig graf for Ofotbanen så var 45900/45901 innstilt ut september.

      Forøvrig har Cargonet også søkt om tåglãge for et tog Narvik – Malmø og videre til Oslo i T20. Samme som for en del år siden og som ikke ble virkelighet.

      • Vet inte så mycket mer. Rykten som går här uppe vid Malmfälten bara. Lokforaren, som brukar veta allt annat, kanske vet?

  4. Intressant. Vet att detta varit på gång. Men det enda jag hört tidigare är att Green Cargo skulle köra någon form av provtåg nu under hösten. (Var det ironi att jag vet allt?) 🙂

  5. Hur fungerar det för t.ex. de lokförare som kör ARE och NRE när det är stopp uppe norr och inga tåg körs? Svenska lokförare är väl utplacerade från Boden till Ludvika och norska i Ludvika. Har dessa tjänstledigt med eller utan lön, semester eller kvartstid och kvar på sina respektive orter?

    • Såväl ARE som NRE körs (ännu) av lokförare från Traindrivers, så jag vet inte i detalj hur de agerar i sådana här fall när tågen är inställda i flera dagar. Finns kanske någon kollega på TD som kan svara? På Green Cargo får man jour eller blir ombeordrad att ta en annan tur.

  6. Något nytt om ändrad operatör av NRE-tågen?
    Om det var klart med Green Cargo skulle man vänta positiv information på deras hemsida.

Lämna ett svar till Ståle Ualand Avbryt svar