Tisdag hela veckan

Arbetet i Green Cargos bemanningspool är allt som oftast väldigt omväxlande. Det är olika platser och olika sträckor, olika lok och olika tåg, olika hotell och olika arbetstider. Men den här veckan hände något som aldrig hänt mej tidigare. Åtminstone inte sedan jag gick över till godstrafiken. Det blev ”Måndag hela veckan”. Eller snarare ”Tisdag hela veckan”. Det är nämligen på tisdagarna som jag påbörjar mina tjänstgöringsveckor. Istället för variation och nya utmaningar blev den här veckan som en enda lång upprepning. Jag vet inte vad som flugit i personalplaneraren. Jag hade fått samma tur fem dagar i rad. Och mycket riktigt: hur jag än bar mej åt, så började allting bara om på nytt igen. Jag vaknade upp på samma hotell, vid samma tid, till samma frukost. Jag körde samma tåg, samma lok, samma linjer, jag gjorde samma rundgångar, njöt av samma väder, jag till och med pratade med samma tågklarerare, jag åt samma middag, jag somnade vid samma tid och innan jag visste ordet av så ringde väckarklockan – och allt började om från början igen.

Men vi kan ta det från början. Egentligen skulle jag ha haft semester under hela juli, men eftersom Kära Hustrun eventuellt skulle bli tvungen att åka iväg på en långresa i augusti och september, så bad jag min chef att få flytta några veckors ledighet. Annars hade det blivit problem med vovvarna. Green Cargo var inte svårövertalat. Personalbehovet var större i juli än i augusti. Men jag var sent ute med min fråga och juli månad hade redan börjat planeras, så det var kanske därför schemat såg ut som det gjorde. Vid en snabb blick kanske det verkade något enformigt. Men eftersom det är nya tider nu, och jag har bestämt att försöka se saker och ting lite mer positivt, så insåg jag snabbt att det fanns även fördelar. Dagtid. Sovmorgon. Frukost. Effektiv arbetstid. Jodå, det skulle nog gå att kämpa sej igenom detta också.

Visserligen fick jag kliva upp nästan innan jag gått och lagt mej för att hinna med första pasståget till Eskilstuna i tisdags. Restiderna är förlängda nu över sommaren, på grund av banarbeten. Icke att förväxla med barnarbete. Den lilla sammanblandningen gjorde annars en lokaltidning där hemma och det blev en väldigt debatt. Jag minns inte detaljerna riktigt, men dåvarande Banverket anklagades för att organisera barnarbete i stor skala. Suck. Det var verkligen ett scoop. Tror dock inte att detta avslöjande ledde till Stora Journalistpriset. Nåväl. Jag åkte tåg till Flen. Därifrån var det buss som gällde. Naturligtvis kom det ett skyfall när jag promenerade från stationen till godsbangården. Men friskt mod i gossar blå. Jag bytte t-shirt och skrev ut min körorder. Tåget var på ingång. Det var en Borlängekollega som kom med SSAB-tåget, 9187.

Jag satte högsta fart mot Södertälje Hamn. Där blev det rundgång. Dock ej en sådan som uppstår när Ruth, 87, ringer in till ”Ring så spelar vi”. Därefter fortsatte färden söderut. I Nyköping är det för krångligt att gå runt med loken, så jag fortsatte till Enstaberga. Jag kopplade av vagnarna, begärde lokalt och starttillstånd för växling. Det finns inga dvärgsignaler så växlarna fick jag själv lägga om. Ankom Oxelösund lite tidigt och beställde en kebab. Sedan blev det rast och vila en stund innan det var dags för återfärd. Med samma rundgångar. Väl framme på hotellet i Eskilstuna, så somnade jag snabbare än Floyd 1959. Klockan ringde nio. Frukosten satt som en fläskläpp på en borgare.

Vad hände sedan på onsdagen? Jo, jag satte högsta fart mot Södertälje Hamn. Där blev det rundgång. Dock ej en sådan som uppstår när Ruth, 87, ringer in till ”Ring så spelar vi”. Därefter fortsatte färden söderut. I Nyköping är det för krångligt att gå runt med loken, så jag fortsatte till Enstaberga. Jag kopplade av vagnarna, begärde lokalt och starttillstånd för växling. Det finns inga dvärgsignaler så växlarna fick jag själv lägga om. Ankom Oxelösund lite tidigt och beställde en kebab. Sedan blev det rast och vila en stund innan det var dags för återfärd. Med samma rundgångar. Väl framme på hotellet i Eskilstuna, så somnade jag snabbare än Floyd 1959. Klockan ringde nio. Frukosten satt som en fläskläpp på en borgare.

Och i torsdags? Jag satte högsta fart mot Södertälje Hamn. Där blev det rundgång. Dock ej en sådan som uppstår när Ruth, 87, ringer in till ”Ring så spelar vi”. Därefter fortsatte färden söderut. I Nyköping är det för krångligt att gå runt med loken, så jag fortsatte till Enstaberga. Jag kopplade av vagnarna, begärde lokalt och starttillstånd för växling. Det finns inga dvärgsignaler så växlarna fick jag själv lägga om. Ankom Oxelösund lite tidigt och beställde en kebab. Sedan blev det rast och vila en stund innan det var dags för återfärd. Med samma rundgångar. Väl framme på hotellet i Eskilstuna, så somnade jag snabbare än Floyd 1959. Klockan ringde nio. Frukosten satt som en fläskläpp på en borgare.

Nu kanske ni undrar hur fredagen såg ut? Och lördagen? Jaså, inte? Jag tror att ni kan gissa på ett ungefär. Rundgång. Kebab. Rc-mult. Jag behöver inte säga mer. Men allt har en ände, som det brukar heta. I söndags fick jag äntligen hitta på något annat. På kvällen körde jag ett ensamt lok till Västerås för att hämta ett containertåg, som stått uppställt över helgen. Jag upptäckte att det hade varit inbrott i några av vagnarna. Det var ju typiskt. Men hela saken förlöpte relativt smidigt. Polisen var snabbt på plats och tog upp en anmälan. Tur i oturen var att det var vagnarna längst bak som fått besök, så de fick stå kvar i Västerås. Vad polisen kunde bedöma var det inget som blivit stulet. Det är ju inte helt lätt att baxa iväg pappersrullar på kanske fem ton…

I morse kom jag tillbaka från Hallsberg, med gt 6646. Det är ett lite speciellt tåg. Där rullar nämligen loken som ska in på verkstad i Eskilstuna. Förutom de två Rc-loken som drog, så hade jag ytterligare ett ellok och två dieslar i transport i det 580 meter långa tåget. I natt bär det åter iväg till Hallsberg. Jag har just bromsprovat tåg 5450 på spår 24 på bangården i Gredby. Avgångstiden är 0.53, så jag tänkte hinna blogga lite innan det är dags att ge sej iväg ut i natten. Jag är förhoppningsvis tillbaka i Eskilstuna vid halvtio-tiden i morgon. Då åker jag hemåt. Resvägen är densamma som för en vecka sedan. Riktningen är dock en annan. Nu är det medvind, nedförsbacke och solen i ryggen. Kanske har jag lite hemlängtan också.

Annonser

1 thought on “Tisdag hela veckan

  1. tjena,mycket känns igen med enahanda turer under semesterperioden,men jag hade allas vår Örjan i Hallsberg och han kunde verkligen trolla med knäna med att plocka fram lite variation igallafall,men tack för den trevliga berättelsen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s