Postnord bekräftar tåg-nobb

1488325_10202711593220307_612605524_nPostnord bekräftar nu för första gången det som den här bloggen kunde avslöja redan i april: posttågen mellan Stockholm och Sundsvall läggs ned i december. Istället kommer posten att transporteras på lastbilar. ”Svenskarna är ett av världens mest digitala folk, något som bland annat tar sig uttryck i att de e-handlade paketen blir fler och fler samtidigt som det skickas färre och färre brev. Postnord anpassar sitt arbetssätt efter de nya förutsättningarna. Breven som ska fraktas mot Sundsvall är inte längre tillräckligt många för att motivera att frakta dem på tåg. Fortfarande fraktas omkring 65 procent av breven på tåg mellan de olika sorteringsterminalerna”, skriver Postnord i ett mejl.

På sin hemsida beskriver Postnord hur mycket man prioriterar hållbarhet och hur viktigt miljöarbetet är. Man berättar att man satsar på tåg. ”Postnords miljömål är att minska koldioxidutsläppen med 40 procent till år 2020. Postnord drar ner på utsläppen genom att frakta fler brev med tåg, energieffektiviseringar och att köpa in fler elfordon. Tack vare vår närvaro i hela landet kan vi hitta smarta lösningar för våra transporter vilket håller nere våra utsläpp. Att kravet på övernattbefordran av post numera är borta kommer att göra att en betydligt lägre andel av breven kommer att behöva flygas, vilket är mycket bra för miljön”, skriver Postnord.

I själva verket gör man alltså tvärtom. Man väljer lastbilar istället för tåg. Vilken blir nästa sträcka där ”breven blivit för få”? Miljötänk är tydligen bra, men bara om det inte kostar några pengar. Postnord har, trots flera påstötningar, valt att inte kommentera det som handlar om kopplingen lastbilar/miljötänk. Kanske finns en del av svaret i det Postnord själva skriver på sin hemsida: ”För att järnvägen ska kunna utnyttjas mer är det viktigt att man kan lita på att tågen kommer fram i tid. Då krävs bättre järnvägsunderhåll”.

Annonser

12 thoughts on “Postnord bekräftar tåg-nobb

  1. Visst är det bra när statens företag föregår med gott exempel?!
    Vad säger miljöpartisterna och Greta om sådana här idiotier?
    Man upphör aldrig att förvånas i det här landet.

      • Nej då bensinen och dieseln är inte alls för billig.
        Däremot är det för billigt att köra lastbil i synnerhet om man använder sig av öststatsdragare med förare som lever under slavliknande förhållanden. F.ö. kan ju tilläggas vad gäller dieselpris att de tåg som körs med diesel åtnjuter en helt skattebefriad dieselolja. Det tycker jag man kan ta sig en funderare kring om det är rimligt. Jag gillar tåg men dieseldrivna sådana med en förbrukning på 7-10 liter per mil är jag inte lika förtjust i.

    • nej då posten har olika terminaler för brev /paket som befordras är det omöjligt nu såvitt jag vet har några brevterminaler spår men saknas på paketsidan som är för lastbilar

  2. Detta är ren ynkedom och med stor sannolikhet kommer Postens trailers att dras av öststatsåkerier! När man åker utmed de större vägarna ser man alltsom ofta detta numera. Tänk om PostNord i stället hade insett att man kan få kunder genom att ha klimatsmarta och Fairtrade genom att garantera att man väljer miljövänligaste alternativ och all inblandad personal har schyssta villkor!

    • Frågan är om detta ger mer kunder och lönsamt för att väga upp kunderna man kommer förlora? Vi får inte glömma bort att det är vi slutkunder som väljer och allt för ofta väljer vi lägre pris framför bättre miljö och arbetsmiljö.

Lämna ett svar till John Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s