Matchboll i Dannemora

66363151_10219792845520939_3395233821434576896_nListan över Sveriges samtliga vägskyddsanläggningar, vid Trafikverkets spår, med enskenssignalering börjar bli komplett. Nu återstår bara frågetecken kring en enda, och den finns i Dannemora. Finns det någon vänlig själ i närheten som skulle kunna undersöka även denna plankorsning, så vore succén total. Då har den här bloggens läsare gemensamt lyckats kartlägga hela Sveriges bestånd av de gamla vägskyddsanläggningar, som blir förbjudna och måste vara utbytta i slutet av nästa år. I Dannemora handlar det om den så kallade Östra Hargsövergången, som korsar Södernäsvägen. Värt att notera är att järnvägen och Södernäsvägen korsar varandra två gånger. Dels vid själva huvudlinjen mot bland annat Hallstavik. Det vägskyddet är av modern typ. Men sedan finns det en övergång även vid stickspåret in till själv gruvan, och det är den vägen frågan gäller. ”Enskenare” eller inte? När Google Street View passerade platsen, i augusti 2010, fanns den gamla anläggningen kvar. Men gör den det även idag?

Hursomhelst har engagemanget och hjälpsamheten varit total när det gäller att göra listan över ”enskenare” komplett. Ni finner den uppdaterade sammanställningen här. När jag först fick idén till det här inlägget, så tänkte jag att det väl bara är att kontakta Trafikverket för att få veta vilka av deras vägskydd som fortfarande inte är utbytta. Så enkelt var dock inte fallet. Det visade sej att uppgifterna hos Trafikverket av olika anledningar inte är hundraprocentigt säkra. Jag fick ut en lista med vägskydd som eventuellt hade ”enskenare”. Men hur skulle jag kunna få dessa bekräftade? Visserligen reser jag en hel del kors och tvärs i landet, men att helt ensam hinna kontrollera alla dessa plankorsningar, skulle förstås bli ett omöjligt uppdrag.

Men tillsammans med den här bloggens läsare skulle jag kanske kunna lyckas? Uppmaningen gick ut och gensvaret lät inte vänta på sej. Vägar har strukits och lagts till på den ursprungliga listan, i takt med att ni i läsekretsen bidragit med observationer och bilder. Även Trafikverket själva har faktiskt varit till stor hjälp. Erik på SJ var på besök hos flickvännen i Dalarna och ”råkade” ta en promenad i Grycksbo. Mattias var ute på samma ställe och dokumenterade Kyrkbyvägen. En annan Mattias bidrog med bilder från Viskan, Fränsta och Johannedal, utanför Sundsvall. Mina kollegor Uffe och Martin slängde upp mobilen när de passerade övergångarna i Ljung och Skärblacka. Urban och Leif fixade Malmgatan Västra i Filipstad. Henrik passade på att plåta i Sunne. Tomas i Karlskoga. Klas i Munkedal. Robert till och med filmade vägskyddet i Fors. Ulf hade ögonen öppna på en annan plats i Sunne. En tredje Martin bekräftade att samtliga tre ”enskenare” finns kvar i drift i Storfors. Roger hörde av sej med information från Kil. Otto var på alerten i Munkedal. Christian och Jonas i Gävle. Vilka hjältar.

Nu är den stora frågan: vem knäcker Dannemora? Vem slår in matchbollen? Spänningen är olidlig.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s