Fyra frågetecken återstår

65690114_2405151213086480_3827362013072326656_nEfterforskningarna i den här bloggen kring några av landets äldsta vägskyddsanläggningar går vidare. Den uppdaterade listan med så kallade ”enskenare” vid statens spåranläggningar finner ni i det här inlägget och börjar nu bli komplett. Sedan inlägget skrevs har vissa vägövergångar tillkommit och andra tagits bort, i takt med att ni läsare bidragit med dagsaktuella uppgifter. Även Trafikverket har engagerat sej, och gjort efterforskningar. Mätvagnsbilder har till exempel fått ett nytt användningsområde. Bland dessa bilder har man bland annat kunnat konstatera att Fabriksvägen i Åsensbruk på DVVJ nu är försedd med en modern vägskyddsanläggning. Vägarna i Norberg har tagits bort, eftersom detta inte är Trafikverkets spår. Tack vare bilder som den här bloggens läsare har skickat in, har Trafikverket också fått ett litet uppvaknande. Längs spärrfärdsbanan Skönvik-Tunadal, utanför Sundsvall, finns en järnvägsövergång som heter Johannedal. Den är försedd med enskenssignaler – men saknar bommar. ”En sådan lösning har nog aldrig varit tillåten”, säger en tjänsteman på Trafikverket. En kollega i Norrköping passade på att slänga upp mobilen när han passerade Skärblacka med en T44 – och så fanns även den rariteten på ett foto. Som för övrigt är en  av bilderna som illustrerar det här inlägget.

Senast den 31 december 2020 måste alla vägskyddsanläggningar av den gamla modellen vara utbytta, enligt vägmärkesförordningen. I Trafikverkets register är det först de senaste åren som det blivit obligatoriskt att registrera antalet ljusöppningar vid plankorsningar. Därför är inte heller Trafikverket helt hundra på exakt hur många ”enskenare” det finns runt om i landet. ”Därför är din spaning till stor hjälp för oss”, skriver man i ett mejl och bifogar en fil med bekräftade och möjliga vägskyddsanläggningar som är av det äldre snittet. 23 ”enskenare” finns det för tillfället i Sverige längs Trafikverkets spår. Nu är det bara fyra plankorsningar kvar som det fortfarande råder osäkerhet kring. Kan vi hjälpas åt att knäcka även dessa frågetecken?

Filipstad, (Daglösen-Persberg), km 50.620, Malmgatan Västra
Grycksbo, (Grycksbo-Falun), km 104.297, Braskbacksvägen
Grycksbo, (Grycksbo-Falun), km 103.860, Kyrkbyvägen
Dannemora (Örbyhus-Hallstavik), km 0.448, Södernäsvägen (Östra Hargsövergången)

Uppdatering, fredag: En av bloggens läsare i Filipstad har skickat in en bild som föreställer Malmgatan Västra. Och mycket riktigt: en ”enskenare”. Visserligen med kapade bommar, men ändå. Bekräftad.

Uppdatering, lördag: En god vän på SJ var på besök i Grycksbo och förevigade Braskbacksvägen. En annan av bloggens läsare har dokumenterat Kyrbyvägen. Vi tackar ödmjukast läsekretsen för allt detta. Nu återstår bara Dannemora!

Kyrkbyvägen, Braskbacksvägen och Malmgatan Västra.

Annonser

2 thoughts on “Fyra frågetecken återstår

  1. Intressant. Det fanns tidigare ett hamnspår i Halmstad som hade enskenare och inte bommar. Så det borde ha varit tillåtet. Gäller kanske andra regler för kommunägda industrispår. Numera har den korsningen ”dubbelsken”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s