Ett dygn – fyra sängar

Som lokförare är det en fördel att kunna somna som på beställning. Annars kan arbetstiderna bli omöjliga att hantera. Man får inte heller vara bortskämd med valet av säng. Vissa lokförare har i princip aldrig några överliggningar, andra har det nästan varje natt. Det är den kategorin förare som jag själv tillhör. Lite hårddraget kan man säga att det gäller att kunna somna på vilken planka som helst. Under en arbetsvecka kan det bli ganska många lakan som man kryper ned under. Mitt rekord är 13 sängar på sju dygn. Så många kommer det inte att bli den här veckan, som utlånad till Eskilstuna. Däremot tror jag att rekordet för antalet sängplatser per dygn slogs häromdagen. Inom loppet av 22 timmar låg jag utsträckt i fyra (!) olika sängar. Lägger man till ytterligare några timmar, så blir det faktiskt fem sängar, eftersom jag vilade lite innan jag åkte hemifrån.

storvik
Tisdag 4 juli

Storvik, Majorsgatan, rum 22. 19.13-21.23.

Jag började veckans tjänstgöring med passåkning till Storvik, som ligger några mil utanför Gävle. Jag skulle lösa av tåg 5029 som kom från Ånge. Green Cargo har avtal med ISS som är den som administrerar överliggningslägenheterna i Storvik. Det finns lägenheter på tre olika ställen. Majorsgatan ligger närmast järnvägsstationen. Nackdelen med de rummen är att de blir väldigt varma under sommaren, och har man fönstret öppet så hör man hur de många och långa godstågen dundrar förbi eller bromsar in för förarbyten. Men jag gjorde ett tappert försök. Jag sträckte ut på sängen och fick sova en timme.

sjhalls
Onsdag 5 juni

Hallsberg, SJ-överliggningen, rum 502. 2.18-10.08.

Jag blev nästan två timmar sen till Hallsberg. Det fanns inget spår som var tillräckligt långt att ta in mej på. Tåget var 622 meter. Jag fick stå en lång stund i Kumla och vänta på att få komma vidare, och sedan blev det ännu ett stopp, precis vid infarten till den så kallade i-gruppen i Hallsberg. Jag somnade fint i det som kallas både SJ-överliggningen och Stationen, trots att rummen inte alls finns i stationen utan i en byggnad bredvid.

gc
Onsdag 5 juni

Hallsberg, GC-center, rum 201. 13.28-15.35. (Dagbädd)

Jag körde ett timmertåg till Frövi. Tåget hade ankommit till Hallsberg från Norge på morgonen och stod uppställt på u-gruppen. Loken hade kollegan kört i stall, så dem fick jag hämta ut och växla fram. Det var två Rc-lok: 1271 och 1309. I Frövi lämnade jag över vagnarna till växlingspersonalen och deras två V5or och körde ensamma lok tillbaka till Hallsberg. Det var verkligen stekhett ute! Över 30 grader. Därför var det skönt att komma in i det svala rummet. Sova kunde jag förstås inte. Men svalkan var välbehövlig.

62089598_10219528530513229_4400386297617711104_n
Onsdag 5 juni

Eskilstuna, Comfort Hotell, rum 413. 18.00-

I Hallsberg löste jag av ett containertåg från Göteborg och satte högsta fart mot Eskilstuna. Mellan Mosås och Ervalla var det stopp i samtliga mellanblocksignaler, så jag blev en halvtimme försenad. Jag körde in lite av förseningen och rullade in på bangården i Gredby cirka 20 minuter efter ordinarie ankomsttid. Jag körde loket i stall, som jag gjort så många gånger förr, och såg att Stadlers Euro Dual-lok stod parkerat på spår 1. Jag blev nyfiken och kände på dörren, men den var låst. Bakom den sexaxliga bjässen stod gamle Hilton uppställd. Den var också låst, men den nyckeln har jag. Jag blev lite nostalgisk och mindes alla resor i norr i denna fina personalvagn. Jag kunde inte låta bli att kliva upp och kika lite. Vagnen såg ut precis som jag kommer ihåg den. Jag promenerade till hotellet. Det var inte helt lätt att somna. Jag kände en irritation från ryggslutet. Jag tänkte att jag nog började få liggsår, men det var bara fjärrkontrollen till TVn som råkat hamna på fel ställe.

Annonser

9 thoughts on “Ett dygn – fyra sängar

  1. Kommer det någon ISSare och bäddar om även efter korta sängvistelser eller finns det så gott om sängar på varje ort så att bäddning och städning görs en gång om dygnet?

    • Rum med två sängar kan alltså nyttjas två gånger innan rum städas. Vid dagvila så kan man få in fler eftersom förarna då ska ligga ovanpå påslakan och inte under, inte alla dock som förstår de samtidigt som en dagbädd är halva priset för kund jämfört med nattvila eftersom de krävs mindre arbete av alla parter.

  2. Och hur många gånger har man inte somnat/sovit i förarstolen eller på golvet i loket?

  3. Min bästa kompis överraskade mig med hotellnatt när jag fyllde år, jag var så tacksam för gesten men sa till henne: ”Nästa gång du ska överraska mig vill jag hellre sova hemma, det här med att sova borta är ingen lyx för lokförare, det är bara jobb.”

      • ja efter 7år på GC så när jag gick över till Sj så önskade jag bara Fm turer så man slapp dessa överliggningar 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s