Klart: spår stängs 31 december

61372587_10219460880462020_8848547522218557440_nKarlshamns kommun har sagt upp ett trafikeringsavtal med Green Cargo. Det innebär att det omdiskuterade industrispåret till AAK kommer att stängas den 31 december i år, skriver Blekinge Läns Tidning. Kommunen åtgärdade nyligen de mest akuta bristerna och för tillfället rullar godsvagnar till och från AAK. Men upprustningen gav bara en kort respit. Hur AAK ska lösa sina transporter från januari 2020 vet inte Karlshamns kommun. Och inte verkar man bry sej nämnvärt heller. ”Vi har försökt hitta olika lösningar utan att lyckas. Det kommer att påverka dem (AAK) i de fall som de har kört med vagnar, men framöver får de förmodligen köra med lastbil från området i stället och sedan lasta om”, säger kommunalrådet Per-Ola Mattsson. En lösning som diskuterats är att bygga en omlastningscentral i den andra hamnen, Stilleryd. Men inte med kommunens hjälp. ”Det blir en fråga som hamnen får hantera”, säger Per-Ola Mattsson. Bakgrunden till stängningen av spåret är att Karlshamns politiker anser att man behöver flera parkeringsplatser i de centrala delarna av staden.

Annonser

7 thoughts on “Klart: spår stängs 31 december

  1. Är väl kanske inte riktigt samma sak för i Kalmar så la Green Cargo ner trafiken själva men spåret ut till tjärhovet är snyggt övertäckt med grus och en stor parkeringen huserar där.
    I och för sig en bra parkering för den utnyttjas av denna lokförare när han ska ut med sina SJ tåg. 🙂

    Men visst är det lite märkligt, man har kört både spårledes och gummiledes genom området.

  2. Hur mycket är det som transporteras på detta industrispår?
    Är det helt slut med godstrafik på BKB nu, för det ”lilla” som transporteras från Sölvesborg utgår väl vad jag förstår från Kh.

    • Totalt sett går det mer gods än någonsin till Karlshamnsområdet, men till och från AAK är det skralt med vagnar. De lastar kanske fem vagnar i månaden.

  3. Skulle tro att dom högaktningsfullt sk***r i denna manifestation.
    Hörde nyligen om ”åkeriet” Daniel Gustafsson, låter svenskt så det bara stänker om det: men är fuskare ut i fingertopparna, kör med utländska chaufförer i synnerhet från Bulgarien som givetvis inte är Bulgarer utan utanför Eu-land: Nordmakedonen. Fusk till 100%.Krav att köra gratis i en månad och sedan för en skitlön på kanske 5000 kr. Givetvis med flera pass och olika färdskrivare. Detta är verkligheten i Svensk transportmarknad idag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s