SJs seger kan bli bingo för rivalen

11055359_10207100873669575_6395790868857875765_nSJ får alltså tillbaka ansvaret för Öresundstågstrafiken. Det sker i december 2020, nästan tolv år efter DSB Firsts intåg i januari 2009. Jag tycker länstrafikbolagen i syd gör helt rätt, även om tilldelningsbeslutet, av olika anledningar, förvånar mej en smula. Det är tydligt att den gamla stridsyxan nu är begravd mellan SJ och Skånetrafiken. Även om den stora allmänheten tror att det är tvärtom, så borgar SJ för stabilitet och till viss del kvalitet. Något som också bekräftas från politiskt håll. ”Jag är glad att vi med det nya trafikavtalet kan ta ett stort steg för att nå målen med bättre punktlighet och nöjdare kunder. Med en ny underhållsdepå, det nya trafikavtalet med Danmark och ett helhetsåtagande där SJ AB står för både trafik och underhåll kan vi förbättra upplevelsen för alla resenärer på Öresundstågen och förhoppnings öka resandet”, säger moderaten Carina Zachau, ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.

Transdev, som tidigare hette Veolia, och som tappar Öresundstågstrafiken i december nästa år, kommer att undersöka hur utvärderingen av anbudet har skett och vad som varit avgörande för beslutet. Därefter kan det eventuellt bli tal om ett överklagande. ”Det här är en väldigt tung förlust, vi hade verkligen hoppats på att kunna försvara kontraktet. Vår ambition var att få fortsätta att utveckla trafiken i Öresundsregionen tillsammans med trafikhuvudmännen i södra Sverige”, skriver företaget på sitt intranät. Förlusten av Öresundstågen blir den andra tunga smällen för Transdev inom relativt kort tid. Förra året förlorade man även Krösatågsupphandlingen till Tågkompaniet, vilket innebär att en stor del av Transdevs trafik i Sverige försvinner.

Jag kan inte låta bli att fundera lite över de senaste årens ständiga konflikter som drabbat Transdev. Det har handlat om strejker, bråk om ersättningar, förhandlingar i Arbetsdomstolen och allmänt missnöjd personal. Bara för några dagar sedan publicerade till exempel flera tidningar en lång insändare där tågvärdar och lokförare berättade om hur illa Transdev behandlar sin personal. Insändaren avslutades med att skribenterna förklarade att de inte skulle bli ledsna om något annat företag tar över Öresundstågstrafiken. Jag tror inte att Transdevs dåliga rykte har varit avgörande i upphandlingsprocessen, men helt utan betydelse tror jag å andra sidan inte heller att det varit. Länstrafikbolagen har tröttnat på dessa ständiga konflikter helt enkelt. En varningens klocka borde kanske ringa även för företag som Arriva?

SJ är naturligtvis inte enbart guld och gröna skogar. På många håll finns ett missnöje även bland SJs personal. Men SJ har en förmåga att lösa den typen av problem på ett betydligt snyggare sätt än många av sina konkurrenter. Vi kan jämföra med situationen i väst-Sverige. Visst bubblar det lite under ytan här och var, men jämfört med läget inom bland annat Transdev så är det småsaker som SJ och dess personal är oeniga om. I det stora hela fungerar trafiken bra. Västtrafik är nöjt och SJ Götalandståg levererar varje år en betydande vinst till moderbolaget.

En av den här bloggens läsare framför dock en mycket intressant teori. Företaget Flixtrain har som bekant ansökt om tåglägen på de mest lönsamma sträckorna i Sverige. Men man har problem att hitta en samarbetspartner. Så här uttryckte nyligen Flixbus Norden-VD Peter Ahlgren saken i en intervju i Göteborgs-Posten: ”Företagets affärsmodell bygger på en kombination av partnerskap och teknologi. Både Flixbus och Flixtrain är uppbyggda kring flera, ofta mindre, buss- och tågbolag som samsas under samma varumärke. Liksom med busstrafiken kommer Flixtrain inte själva att ansvara för att köra tågen eller att anställa personal som ska arbeta ombord, då detta i stället sköts av en eller flera partners. Bolaget kommer dock att anställa personal som arbetar med tågverksamheten på annat vis. I nuläget förs dialog med flera potentiella tågpartners, men företaget är intresserade av att komma i kontakt med fler.”

Nu plötsligt finns alltså en tågoperatör med nödvändiga tillstånd plus erfarenhet av fjärrtrafik men som blir sittande med alldeles för stora overhead-kostnader. ”Dessa skulle mycket väl kunna utnyttjas tillsammans med Flixtrain istället för att avvecklas med tillhörande avvecklingskostnader. Vi ska nog inte räkna ut Transdev vad gäller Flixtrain och därmed så kanske vi inte heller ska räkna ut Flixtrains intåg på den svenska markanden”, skriver en person med viss insyn i ett mejl till bloggen. Resultatet av SJs seger i Öresundstågsupphandlingen skulle alltså kunna bli att konkurrensen ökar längs några av företagets mest lönsamma linjer. Det vore ju också är märklig paradox. Men SJs chef ser redan fram emot nya upphandlingar. ”Upphandlad trafik blir allt viktigare för SJ. Målmedvetet och i många år har SJ utvecklat den upphandlade affären, som är en viktig del av strategin. Det är väldigt kul att SJ, på det här sättet, får vara med och utveckla Öresundsregionen”, säger VD Crister Fritzson.

SJ låter också meddela att man kommer att återöppna Göteborg som åkstation för Öresundstågens personal. All Transdevs produktionspersonal erbjuds att följa med över i det nya bolaget. Öresundstågen rullar på sträckan Helsingör-Köpenhamn-Malmö där tågen sedan fortsätter mot antingen Göteborg, Kalmar eller Karlskrona. I trafikområdet bor ungefär fem miljoner människor. 111 fordon av typen X31 används för trafiken. Varje vagn rullar cirka 255000 kilometer om året. De äldsta fordonen, som är från år 2000, har kört över fyra miljoner (!) kilometer. Som till månen och tillbaka – fem gånger.

Annonser

13 thoughts on “SJs seger kan bli bingo för rivalen

    • Flixtrain använder sig inte av Hector längre utan av Bahntouristik Express mellan Köln och Hamburg och LEO Express mellan Berlin och Stuttgart. På nya linjen Berlin till Köln är jag osäker.

  1. Men att SJ öppnar Göteborg låter inte bra för Halmstad……som ju har varit den stora stationen på norra VKB

  2. Finns artikeln från förarna och tågvärdarna att läsa någonstans eller är det bakom betalvägg?

  3. Alltså man får ju vara mer än lovligt provinsiell för att hävda att beskrivningen ”Transdev, som tidigare hette Veolia” är fullt korrekt.

    Nuvarande Transdev är ju ett resultat av en sammanslagning av gamla Veolia Transport och gamla Transdev 2011 till ”Veolia Transdev” med de gamla företagens ägare sittandes på 50% var av ägandet. Sedan har ju Veolia Environnement över tid sålt av sin del under lite olika turer så att nu efter lite affärer Transdevs gamla huvudägare CDC äger 66% och tyska Rethmann Group kvarvarande 34%.

    Se t.ex.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Transdev

  4. Nja, SJ har ju inte alltid skött saker och ting så snyggt. Dom försökte runda det lokala kollektivavtalet på Västtågen på precis samma sätt som Arriva gör nu, dvs skriva över personalen i ett annat bolag. Tyvärr (för SJ:s del) råkade dom göra det precis när det centrala avtalet löpte ut så dom blev under strejkhot tvingade att backa.

Lämna ett svar till lokforaren Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s