Förlusten: över 820 000 – om dagen

33964825_10216637388636489_4507486229175992320_nMTRs verksamhet i Sverige redovisade 180 miljoner kronor i rörelseförlust förra året. Det visar moderbolagets årsredovisning som nu gjorts offentlig i Hong Kong. I Sverige har 2018 års rapporter ännu inte släppts för de fyra dotterbolagen som ingår i MTR Nordic: MTR Tech, MTR Tunnelbanan, MTR Pendeltågen och MTR Express. Men siffrorna från Kina avslöjar ändå en hel del. Bedömare som bloggen varit i kontakt med menar att det är Pendeltågen som är det stora sorgebarnet. Förlusten för 2018 ligger sannolikt på drygt 300 miljoner kronor. Det vill säga 820000 kronor – om dagen. Och det är lågt räknat. MTR räknar dessutom med att förlusterna kommer att fortsätta. MTR Corporations skriver att man kunde skönja en viss förbättring under det andra halvåret 2018, men att året var mycket utmanande för pendeltågen, såväl operativt som ekonomiskt. Man anser att problemen beror på förarbrist, nya tidtabeller och trafikupplägg samt dålig tillgänglighet och underhåll av fordonen. ”Verksamheten kommer sannolikt att gå med förlust i ytterligare ett antal år”, skriver MTR Corporations.

Det som hyfsar till MTR Nordics resultat är att MTR Tech och MTR Tunnelbanan lär redovisa stora vinster. Förmodligen närmare 200 miljoner kronor, i likhet med tidigare år. Utan dessa två bolag hade alltså MTR Nordics förlust uppgått till över 350 miljoner kronor. Men det är ett resultat före finansiella poster. Räknar man istället resultat efter finansiella poster, som är ett bättre mått på lönsamhet, så hade förlusten blivit ännu större. ”400 miljoner alltså, fördelat på Pendeltågen och Express. Förlusten för Express är sannolikt mindre än 100 miljoner och sannolikt mer än 300 miljoner för Pendeltågen”, uppger en källa till bloggen.

En annan bedömare menar att det är mycket intressant att MTR anger att förlustresultatet för pendeltågen kommer att sträcka sig över en period av flera år. ”MTR Sverige har fått ett krav på sej från moderbolaget att vända skeppet och visa upp åtminstone ett nollresultat. Men tidsplanen är snäv, vilket naturligtvis får konsekvenser. Inhyrda förare lär till exempel snart vara historia. För bara ett halvår sedan lät det på ett helt annat sätt”. Frågan är om MTRs anbud på pendeltågstrafiken i Stockholm ens var realistiskt? Svaret är kanske att det faktiskt var det, trots de stora förlusterna. ”Anbudet låg på i princip samma nivå som SJ/Stockholmstågs. Om vi jämför med exempelvis Tågkompaniets anbud, så låg det betydligt högre, trots att det satts ihop av personer med stor erfarenhet av pendeltågstrafik och som dessutom hade en bakgrund inom just Stockholmståg”, säger en av bloggens källor i huvudstaden.

Även när det gäller MTR Express fortsätter siffrorna att lysa lika röda som tågen och frågan är om inte planerna på expansion är skrotade vid det här laget? Flera personer nära MTR menar att bolaget fastnat i det så kallade lågpristräsket, mycket beroende på att företaget, när det etablerades, nischade sej som ett billigare alternativ och i princip skänkte bort biljetter. ”Tjänar man egentligen tillräckligt per såld biljett? MTR verkar inte klara av att locka till sig de resenärer som inte är så priskänsliga, det vill säga affärsresenärerna som de slåss med SJ om”, säger bloggens källa.

Hur ser då framtiden ut för uppstickaren MTR Express? Bolaget har kopplats ihop med Flixtrain, som är ett företag som vill in på den svenska marknaden. Flixtrains intresse för Sverige var det för övrigt just den här bloggen som kunde avslöja för flera månader sedan. ”Jag hyser vissa tvivel på att MTR går in som utförare och affärsrisktagare under Flix. Man skall dock aldrig säga aldrig när det gäller affärer. För att få ordning på lönsamheten krävs högre intäkt per passagerare. Något som kanske inte ligger i linje med Flixtrains affärsmodell”, menar en av bloggens kontakter, som tillägger: ”Skulle Flix komma igång mellan Stockholm och Göteborg – vilket jag inte tror att vi ska ta för givet – så är nog loppet kört för både det röda och det blå tåget. Varken MTR Express eller Blå Tåget tål ett resandebortfall”.

Annonser

14 thoughts on “Förlusten: över 820 000 – om dagen

  1. Gabska övertygad att om sj fått anbudet så hade det vsrt samma personer och samma ledning som då, och företaget hade i stor del funkat som på ståg tiden, vilket hade vart klart bättre. Dessutom hade inte manfallet vart så enormt så personalbrist hade vart klart mindre.

    Att man fortfarande kör mtrx med deras årliga resultat e för mig en gåta.

    • Ja, frågan är hur länge de härdar ut innan de kastar in handduken. Vet inte hur det går med utredningen om att vissa andra inte får sälja via SJs hemsida. Kanske inväntar man något beslut där?

    • Jo, nog har det varit en annan nivå på personalomsättningen hos MTR än hos STÅG, både bland operativ personal och administrativ.
      Men jag tror inte att något företag hade kunnat hantera T18 och den märkliga skipstop-trafiken på ett bra sätt, det var dömt att misslyckas från början.

  2. Sitatet om Tågkompaniet: Hadde Tågkompaniet en høyere pris på sitt anbud enn MTR? Det var litt uklart det der.

    • Alla företag som lägger anbud kommer då och då ”räkna bort sig”. I tunnelbanan har man uppenbarligen lyckas räkna rätt så det finns inget som säger att man kommer räkna fel nästa gång.

  3. Beträffande mtrx så är det ju självklart att man hamnar i lågpristräsket om man köper in motorvagnar som främst är ämnade för lokaltågstrafik och inte utrustar dem med vare sig tyst avdelning, förstaklass eller restaurangavdelning. Generalfel redan vid inköpsprocessen.
    Finns mycket positivt att säga om mtrx, men det måste Verkligen vara prisvärt om man ska sitta och trängas bland ”pöbeln” om man är affärsresenär eller bara vill ha lugnt och ro.

    • Och nästa år ska den uppgraderade X2:an komma i trafik mellan Stockholm och Göteborg dessutom. Då blir det nog ännu tyngre för dem att locka resenärer.

  4. Som MTR-anställd bokar jag givetvis SJ. Högre klass på deras tåg med bl a tyst avdelning i andra klass till samma pris som MTR i stort sett. Dessutom gynnar jag då inte en av världens hårdaste diktaturer. Dessutom har det kommunicerats både internt och externt att man skulle ta en betydande del av SJ:s trafik på sträckan Cst-G. Men för det krävs det nog högre ”kabinfaktor” än idag och högre priser på sålda biljetter innan det blir en bra affär av detta. När detta startade kunde man läsa hur fantastiskt detta var, som klubben för inbördes beundran på MTRX uttryckte det. Kommer Flix in här kommer MTR:s förluster att öka ytterligare och frågan blir då vem som efter det får kasta in handduken?

    Och på hemsidan kan vi läsa ”nöjdast kunder”, ”det moderna snabbtåget”, ”punktlighet” med mera. Såg siffrorna där SJ låg på en lägre siffra i nåt kvalitetsindex, men tydligen bokar folk SJ ändå. Och MTR kan ju ändå inte anses som okända, man annonserar tidvis en hel del i TV och tidningar. Så varför bokar inte folk MTR?

  5. Och det enda argument man har i sin reklam är att det är ”det moderna snabbtåget”. Är det det enda argument man har är att tåget är nytt, om det är det de menar? Då borde resan kanske gå på kortare tid än sin konkurrent, SJ AB, men det gör det inte med deras tåg. Och varför tycker man att de ska in på SJ:s bokningssida? Kan man köpa SJ-biljetter på MTR-sidan? Jag tror världen i allmänhet och i synnerhet Sverige klarar sig utan MTR.

  6. Ping: 64 miljoner back för SJ-utmanare | I huvudet på en lokförare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s