Ett spår av fiasko

untitledTurerna kring industrispåret till företaget AAK i Karlshamn tycks aldrig ta slut. Spåret har nu blivit så dåligt att det dömts ut av både ett skyddsombud och av en besiktningsman. Trafiken ligger därför nere för tillfället. I ett inlägg i den här bloggen förra veckan berättade gatuingenjör Ola Karlsson att det fanns pengar för att åtgärda de mest akuta felen och att så skulle ske. Det skulle kosta kommunen 110000 kronor att hålla liv i spåret i cirka ett år. Men nu har frågan hamnat på politisk nivå. Där gör man allt för att slippa betala någonting överhuvudtaget. Istället hänvisar man till – SJ. ”Vi har ett avtal med någon för driften och enligt det gamla avtalet är det SJ, men de finns ju inte längre, så nu måste vi utreda vem som har det juridiska ansvaret, säger kommunalrådet och socialdemokraten Per-Ola Mattsson till Blekinge Läns Tidning. Kommunens jurist har fått i uppdrag att göra detta, men måste vara klar senast måndag eftermiddag. På kvällen sammanträder kommunstyrelsens arbetsutskott och ska då fatta beslut i frågan. Anledningen till att Karlshamns kommun vill riva upp spåret är att man planerade att bygga ett kulturhus och behövde flera parkeringsplatser. Nu är de byggplanerna nedlagda, men kommunen vill ändå bli av med spåret. Så även om inte loket eller vagnarna spårat ur, så har hela ärendet gjort det. Det är fiaskovarning på hanteringen. Som lök på laxen råder det också delade meningar om det verkligen finns något formellt nedläggningsbeslut. ”Ja”, menar kommunen. ”Nej”, säger Fredrik Nilsson på AAK men vill inte utveckla resonemanget vidare. För två år sedan räknade kommunen fram att det skulle kosta 12-15 miljoner kronor att rusta upp spåret. AAK hävdade att kostnaden skulle bli cirka 500000. Besiktningsprotokollet från 30 mars i år uppger en summa på drygt 700000 kronor.

Annonser

8 thoughts on “Ett spår av fiasko

  1. Jag trodde att Karlshamns kommun med sin stora hamn var positiv till järnvägstrafik…….Och AAK måste väl vara en viktig arbetsgivare? Men man vill kanske bli av med företaget och komma åt den välbelägna marken för bostäder och kultur som tydligen alla ska leva på i framtiden……

    • Ja, det är lite av en gåta. I övriga fall satsar Karlshamn hårt på sin järnväg, men när det gäller spåret till AAK så är det nästan tvärtom. Folk i allmänhet förstår inte heller vad kommunen håller på med. AAK är en av de största arbetsgivarna i kommunen. Till och med kommunalrådet som uttalar sej i tidningen har jobbat nästa hela sitt liv på fabriken, så det gör saken ännu konstigare.

  2. Dessutom ytterligare mera tunga fordon på E22:an.
    Såg nyligen ett 32 m ekipage från tror jag Skaraslättens lastbilscentral. Tydligen skyltade med dessa längdmeter i båda ändarna av ekipaget.
    Såg en aning monstruöst ut.
    Här har lastbilsmaffian lyckats fullt ut!

    • Obegripligt att man kan hävda att 32-metare ska bli bättre för miljön. En femåring kan ju räkna ut att det inte blir färre lastbilar, bara färre tåg.

    • Containertrafik?
      Anledningen till 32m är ju till för att dra två 40 fot per runda. Ja, sen är det ju klimatmålet och allt det där också höhö

  3. Skaraslättens kör åt Jula, och har dispens för 32-metersekipage (med just två containrar) bland annat mellan Falköpings Marjarpsterminal och centrallagret i Skara. Men jag hade för mig att det bara gällde vissa vägsträckor.

    Men i saken: planerare och politiker (både på riksplanet och den kommunala nivån) har svårt att förstå betydelsen av de kapillära delarna av järnvägsnätet för godstrafik på järnväg. Finns det inte spåranslutning till slutmålet/startpunkten blir det direkt mer komplicerat för företagen, eftersom de då måste se till att först transportera godset till en omlastningsterminal per lastbil och sedan vidare. Varje omlastning kostar pengar och fler led ger mer som kan strula och fler speditörer inblandade. Finns det inte spår att lasta godset direkt på blir det mycket enklare att köra lastbil hela vägen. Och ännu en del av godstrafiken på järnväg vittrar bort.

    • Det kommer antagligen att permanentas.

      Citat: På uppdrag av regeringen har Trafikverket undersökt om det går att låta lastbilar upp till 34,5 meter långa trafikera svenska vägnätet. Inom några år kan 450 mil väg öppnas för längre transporter.

  4. Men varför använder man inte järnvägen i större omfattning, när den nu är sååå viktig.

Lämna ett svar till lokforaren Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s