Min månad: april 2019

Den här månaden har jag tjänstgjort en hel del i Kalmar. Green Cargo har bara en lokförare anställd på denna plats. Egentligen hade det nog funnits arbete för minst en till, men företaget har valt en annan linje. Det är personal från andra stationeringsorter som kör många av tågen till och från Kalmar och Mönsterås. Vagnslasttåget, som numera rullar tre gånger i veckan, körs av en göteborgare till Alvesta. Där löser en Älmhultsförare av på morgonen och fortsätter till Kalmar. Sedan åker han pass hem och slutar. På eftermiddagen åker istället en lokförare från Nässjö pass åt andra hållet och kör tåget tillbaka till Alvesta. När det gäller massavedstågen till Mönsterås, som rullar tisdagar och torsdagar, så är det en Nässjöförare som kör tågen åt båda hållen till och från Kalmar. Där tar sedan en Älmhultsförare över och kör en sväng fram och tillbaka till Mönsterås. Tåget är för tungt för att kunna dras i ett enda svep, så det måste delas upp. När den förste Älmhulsgubben kommer tillbaka, så tar gubbe nr 2 över och kör nästa sväng till Mönsterås. Båda förarna från Ikea-town åker pass fram och tillbaka till Kalmar. All passåkning kostar förstås Green Cargo en faslig massa arbetstid, men uppläggen går inte att lösa på annat sätt. Turerna blir helt enkelt för långa. Framförallt sedan all Alvestapersonal flyttats till Älmhult. Personligen blir jag glad när jag ser i mitt schema att jag fått turer till Kalmar. Det är trevliga banor att köra på, både Kust till kustbanan och Stångådalsbanan. Själv brukar jag strunta i passåkningen från Älmhult och ta bilen direkt till Kalmar. Det är visserligen en kostnad som jag själv får stå för, men å andra sidan sparar jag ganska mycket tid. Jag har sju mil hemifrån till Älmhult och ungefär det dubbla till Kalmar. Jag värdesätter nästan tiden mer än pengarna faktiskt. Även Green Cargo sparar pengar. Det blir inga utlägg för varken passresor eller hotell. Tack vare extratiden här hemma så har jag den här månaden hunnit med en hel del arbete i trädgården. Något som jag annars har konstant dåligt samvete för. Även maj ser ut att bli en bra månad, när det gäller tjänstgöringen i Kalmar. Jag räknar även med att få köra några av omledningstågen på Blekinge Kustbana. Godståg på sträckan Karlshamn-Karlskrona är mycket ovanliga. Det ska bli kul, och säkert något som jag kommer att få anledning att återkomma till i bloggen.

2 thoughts on “Min månad: april 2019

  1. Inte mycket respons här på din månadsrapport, Jonas! Är alltid mycket trevlig läsning! 😀 😀

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s