Dödsdömt spår måste rustas

30738530_10216307944280586_6355737529978716160_nKarlshamns kommun har tvingats backa i frågan om det en kilometer långa industrispåret som används av företaget AAK. Spåret kommer inte att rivas upp. Åtminstone inte den närmaste tiden. Istället kommer kommunen troligtvis att rusta upp spåret för att möjliggöra fortsatt trafik. De åtgärder som är nödvändiga beskrivs i ett besiktningsprotokoll från den 30 mars som bloggen fått ta del av. ”Det stämmer att vi har ett protokoll med diverse föreslagna åtgärder med olika prioritet. Det finns pengar till detta, och kommer troligen att göras då spåret fortfarande används, trots debatten om dess vara eller inte vara. Jag vet att spåret diskuterats både politiskt och med AAK. Det finns inga planer på att riva just nu i alla fall, och därför behöver vi se över det mest akuta i protokollet”, säger gatuingenjör Ola Karlsson vid Karlshamns kommun.

Just nu ligger trafiken visserligen nere på industrispåret, efter det att ett skyddsombud förra veckan stoppat verksamheten. Men den kommer att kunna återupptas, eftersom kommunen tänker åtgärda de brister som finns. Enligt besiktningsprotokollet är det främst rälsskarvarna som måste förstärkas, vilket bör ske inom fyra månader. Kostnaden beräknas till 110000 kronor. Inom ett år måste också 140 slipers bytas ut, vilket kommer att kosta cirka 235000 kronor. På längre sikt är det framförallt slipersbyte som är aktuellt. 300 nya slipers måste till för att säkerställa trafiken. Dessa 300 slipers beräknas kosta drygt 400000 kronor att lägga in. Den totala summan slutar alltså på cirka 750000 kronor för att säkra trafiken inom överskådlig framtid.

Det var för två år sedan som kommunstyrelsen i Karlshamn föreslog att spåret ska rivas upp för att istället ge plats åt flera parkeringsplatser. Kommunen hade räknat ut att det skulle kosta 12-15 miljoner (!) kronor att rusta upp spåret. Rivningen skulle ske under 2018. Reaktionerna från AAK uteblev naturligtvis inte. Företaget protesterade skarpt mot nedläggningsplanerna. Man anlitade en egen konsult som kom fram till att det skulle kosta cirka en halv miljon kronor att hålla liv i spåret i tio år, inte 12-15 miljoner som kommunen hävdar. Den senaste spårbesiktningen, utförd i mars, ger också AAK mer rätt i sina beräkningar än kommunen i sina. AAK-chefen menade dessutom att det fanns ett avtal mellan fabriken och kommunen som innebär att AAK ska få använda spåret i ytterligare 20 år.

Karlshamns kommun tycker att AAK kan lasta sina vagnar i Stillerydshamnen, men någon sådan lösning och vem som i så fall ska stå för eventuella investeringskostnader, har ännu inte kunnat nås. Green Cargo växlar hos AAK ungefär en gång i veckan i genomsnitt. Det är framförallt rapsmjöl som lastas i Karlshamn.

Annonser

3 thoughts on “Dödsdömt spår måste rustas

  1. Känns nästan lite som det luktar stinky stinky med PL och RO på registreringsskylten.

    Har bloggen, eller någon annan för övrigt någon koll på hur det gick i Falkenberg med upprustningen av ett industrispår. Fick man från kommunen igenom sin höjning av vagnsavgiften från runt 30 kr till 685 per enhet.

  2. Många politiker säger sig ha både en ambition och vilja att öka godsjärnvägstrafiken.Många tror att den sk kombitrafiken är lösningen, vilken den bara delvis är, kran och trucklyft samt forsling är inte gratis och kan dessutom godsskadehöjande Ett industrispår kan i många fall vara det som avgör om godset överhuvudtaget kommer att kunna åka tåg.

Lämna ett svar till Bengt Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s