Tåginvasion på Blekinge Kustbana

Godstrafiken på den östra delen av Blekinge Kustbana återuppstår. Dessutom kommer samma trafik äntligen igång på sträckan Emmaboda-Karlskrona, som rustades upp för en miljard (!) kronor just för godstågens skull. Trevligt? Javisst. Tyvärr handlar det inte om nya transportupplägg, utan om några dagar i maj med omledningståg. Sträckan Älmhult-Hässleholm är avstängd på grund av växelbyten på flera driftplatser. Green Cargo kommer att köra flera tåg om dagen genom Blekinge, med rundgång på Pantarholmen i Karlskrona. Likaså kommer bland annat Vida att omleda sina tåg med trävaror till hamnen i Karlshamn via Kust till Kustbanan, Emmabodabanan och BKB. Utöver detta kommer ett antal tjänstetåg med diverse fordon att passera samma sträckor. SJ kommer eventuellt att köra en X2 natten till den 13 maj. Detta kan i så fall bli första gången det rullar X2000 på hela BKB. Även Transdev (Snälltåget) kommer att köra ett tjänstetåg genom Blekinge samma natt. Arriva kommer att köra X61 Malmö-Motala.

Just Snälltåget kommer att ha Karlskrona som utgångsstation under vecka 20. Tåget kommer att gå via Emmaboda och Alvesta till Stockholm. I normala fall rullar en anslutningsbuss till Alvesta med resenärer från bland annat Karlshamn och Karlskrona. Nu får i stället Malmöresenärerna åka buss till och från Alvesta.

När det gäller godstrafiken i östra Blekinge har den länge lyst med sin frånvaro. De sista reguljära tågen efter Karlshamn försvann runt år 2000 då SJ drog in godstrafiken till Nättraby. På Emmabodabanan rullade de sista godstågen i början av 90-talet. Det vill säga för över 25 år sedan. För tiotalet år sedan beslutade dock staten att satsa nästan en miljard kronor på att rusta upp sträckan Karlskrona-Emmaboda. Anledningen var att Karlskrona kommun garanterade en storskalig satsning på godstrafik från Verköhamnen. För fem år sedan invigdes banan med pompa och ståt. Förutom några provvagnar har inte ett endaste godståg rullat från Verkö. I efterhand har det också visat sej att mycket bara var ett politiskt spel för att rädda persontrafiken på Emmabodabanan. Karlskronas makthavare fruktade en nedläggning av banan. ”Det var tack vare att vi kunde få fram de 160 miljonerna från EU som Trafikverket gick in med nära 800 miljoner för att rusta upp Emmabodabanan. Vi hade aldrig lyckats övertyga dem om det bara handlat om persontrafik”, bekräftade det förre kommunalrådet Mats Lindbom i en intervju med Sydöstran 2014.
DSC00052
En mycket ovanlig syn: ett godståg i Karlskrona.

Annonser

6 thoughts on “Tåginvasion på Blekinge Kustbana

  1. Har nu kollat med Trafikverket och SJ har mycket riktigt ställt in sitt tjänstetåg på BKB. Från början var tanken att det skulle gå mitt i natten, precis som Snälltåget, så det hade nog ändå varit svårfotograferat!

    • Säg inte det! Med bara en bra kamera så tror jag säkert att man kunde få en hyfsat bra bild. Tack i alla fall.

      Imorgon ska jag ut och fotografera lite i samband med omledningarna av snabbtågen via Helsingborg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s