Euro Dual på plats i Sverige

eurodual_normal_nose_v7_stadler_lowGreen Cargo testkör just nu ett så kallat Euro Dual-lok i Sverige. Det är loktillverkaren Stadler som bett Green Cargo om hjälp för att få lokets tågskyddssystem godkänt och för att loket ska få tillstånd att trafikera sträckor i Sverige och Norge. Om några veckor ankommer ytterligare ett exemplar av det sexaxliga loket till Sverige. Euro Dual-loket kan köras på både el och diesel och kan dra mycket tunga tåg. Enligt uppgifter till bloggen överväger Green Cargo att köpa eller hyra ett antal lok av denna typ.

Apropå Green Cargo: godstrafikföretaget, som befinner sej i något av ett nödläge, fortsätter att byta ut chefer. Man har gjort klart med en ny fordonschef. Det blir Camilla Bergdahl, som hämtas från SJ, där hon arbetat drygt tio år som chef för underhåll inom division Fordon.

Annonser

2 thoughts on “Euro Dual på plats i Sverige

  1. Bra att prova detta lok. Verkar mer användbart Siemens och Bombardier med ”hjälpmotor”. Frågan är vilken prislapp som åsätts.

  2. ~59 miljoner kronor
    Railpool beställde 20, med option på 20 fler, Traxx till blyga summan 19,6 MSEK/st (ifall hela summan gäller 40st)

    Lok är dyrt. Kan GreenCargo generera vinst med sådan investering?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s