Lastbilar tar över när posttåg dras in

11695807_10207235179507137_6000452138959762220_nPå sin hemsida skryter Postnord med sina höga miljömål. I verkligheten planerar man att göra tvärtom. Den här bloggen kan avslöja att posttågen på sträckan Rosersberg-Sundsvall kommer att dras in senare i år. Istället kommer tågen att ersättas av – lastbilar. Förändringen genomförs till tågplan 2020 och är inget aprilskämt. Likaså skrotas planerna på posttåg Rosersberg-Umeå. Posttågen på sträckorna Rosersberg-Göteborg och Rosersberg-Malmö kommer att rulla kvar. Den lösning som nu flera källor uppger att Postnord väljer innebär att posten transporteras till och från Sundsvall i lastbilar med två lastplan. En sådan bil med släp sägs kunna ersätta tre-fyra järnvägsvagnar. Bloggen har sökt Postnord för en kommentar, dock utan resultat. Redan för ett par år sedan ändrade Postnord sitt transportupplägg från Sundsvall. Posttåget söderut, som dessförinnan hade avgått under eftermiddagen, lämnar nu Sundsvall redan under morgonen. Det innebär att brev som skickas från Sundsvall inte når huvudstaden och kan delas ut förrän efter två dagar.

När det gäller Postnords hållbarhetspolicy, så skriver det svensk-danska bolaget så här på sin hemsida: ”Postnords miljömål är att minska koldioxidutsläppen med 40 procent till år 2020. Postnord drar ner på utsläppen genom att frakta fler brev med tåg, energieffektiviseringar och att köpa in fler elfordon. Tack vare vår närvaro i hela landet kan vi hitta smarta lösningar för våra transporter vilket håller nere våra utsläpp. Att kravet på övernattbefordran av post numera är borta kommer att göra att en betydligt lägre andel av breven kommer att behöva flygas, vilket är mycket bra för miljön”.

Postnord är just nu mitt uppe i ett besparingsprogram. Bland annat planerar bolaget att minska antalet anställda och övergå till varannandagsutdelning av post. Exakt vilka summor som Postnord måste spara, vill man inte uppge. ”Jag vill inte ange några siffror, om det blir 500 miljoner eller 800 miljoner. Hur mycket det blir vet vi först efter att vi gått igenom verksamheten. Det ser väldigt olika ut runt om i landet”, säger Postnords produktionschef Mathias Krümmel till Sekotidningen. Anledningen till besparingsåtgärderna är att brevvolymerna minskar. Prognosen det senaste halvåret visade på en minskning med åtta-nio procent, men den slutade på 13 procent. Visserligen ökade pakethanteringen med lika mycket, men lönsamheten på brev är betydligt högre.

Edit, måndag kväll: Postnord skriver nu i ett mejl till bloggen att man ännu inte bestämt hur breven från Sundsvall ska fraktas från december. ”Postnord ser hela tiden över hur vi på effektivaste sätt transporterar brev och paket. Paketen blir fler och fler, och breven blir allt färre när svenskarna väljer andra sätt att kommunicera. Det leder till att vi behöver se över hur de fraktas, så att vi kör så lite luft som möjligt, oavsett transportslag. Den tåglösning som finns nu gäller till i december, och hur det ser ut därefter är inte bestämt ännu”, uppger Postnords pressansvarige Maria Ibsén.

Annonser

17 thoughts on “Lastbilar tar över när posttåg dras in

  1. Visst är det härligt när statens egna företag föregår med gott exempel! Vad säger Miljöpartiet om detta? Fast det är ju bättre att klämma åt vanligt folk genom höjda skatter på i stort sett allt.
    Undrar vad Greta Thunberg tycker om att staten agerar så här ansvarslöst!
    Ärligt talat är det snart inget som förvånar i det här landet längre.

  2. Så här är det väl genomgående i dagens samhälle, man skryter om sina miljömål men när det väl kommer till kritan vinner alltid ekonomin över miljön.

    Frågan är bara, om inte ens statliga bolag anser sig kunna kosta på sig transporter på järnväg för miljöns skull, vilka kommersiella bolag är då villiga att göra det.

    I sammanhanget kan också nämnas att det fram tills för några år sedan gick ypperligt att arbeta på Posten som cyklande brevbärare utan körkort. Idag under Postnord har cykelturerna lagts ned på de flesta (mindre) orter och körkort är numera krav för att få anställning. Så kan man också dra sitt strå till stacken för att befästa bilnormen i samhället.

    • Är väl fler än några år sedan? Har en kompis som arbetare som brevbärare (på cykel) och när han började för en sådär tio år sedan var det krav på körkort även om man bara skulle cykla.

      Rätt logiskt egentligen då man får en mer flexibel personalstyrka.

  3. Hej! Jag fick ett paket via PostNord. Det anlände med flyg från utlandet till Malmö. Därefter flyg Malmö-Arlanda-Växjö. Till sist lastbil Växjö-Hässleholm-Osby. Modern logistik.

      • Högst troligen inte. För några år sedan beställde jag en pryl från en firma i Kungsbacka. Jag bor i Varberg. Enligt transportloggen kunde man se att paketet skickats till Schenkers (tror jag det var) paketsortering i Huddinge, sedan till något lokal central i Halmstad och sedan till mitt lokala utlämningsställe i Varberg.

    • DHL Malmö hämtar grejer på företag, kör ner det till Malmö för att om-expedieras till samma bil på morgonen som kör upp godset till samma ort och företag som ligger jämsides.

      Det är vilda västern som råder inom svensk logistik.

  4. Ngt att förvånas över?
    Trafikverket har haft ett regeringsuppdrag att se på möjligheten att kunna tillåta längre (ca 34 meter) /tyngre lastbilar. Trafikverket menar att ca 450 mil vägar på några år går att öppna för trafik med sådana fordon. Allt beräknas ske under täckmanteln miljövinst och förbilligande. Hur konkurrensytan förskjuts mellan landsvägstransporter och järnvägstransporter har jag inte sett några beräkningar på.
    I Trafikverkets värld kommer vi att i ökad omfattning se lastbilar från östra Europa.
    Så ytterst ligger genomförandet i händerna på regeringen.
    Nästa utvecklingssteg blir Roadtrains a la Australien??

    • Det kommer defintivt bli 32 meter långa lastbilar åtminstone för terminal- körning som går uteslutande motorväg. Scania Transportlab har kört sådana till Holland hur länge som helst. Sverige har förutsättningarna och utländska åkerier har ekipagen rullandes innan svenska åkerier fått ner morgonkaffet.

      Sossarna har fått nya regler klubbade inom vägtransport. T.ex lika lön för alla chaufförer som kör på svensk mark. Ambitiöst.

  5. Och man ser mer och mer Postnordtrailers på vägarna dragna av RO och BG registrerade dragbilar! Posten anlitar alltså lönedumpade öststatsåkerier för sina transporter. Det var väl därför man slutade med gult då det gick för lätt att känna igen! Tycker regeringen borde ta sina bolag i örat och se till att de föregår med gott exempel på olika områden!

    • Ja det gör de verkligen. Inte många egna bilar + släp de kör med längre. Ska de använda dubbelplan så är det svenskreggat med egna chaufförer som gäller.

  6. Vet journalister på större dagstidningar/SvT om detta med postens klimatförfall? Göra ett pressmeddelande till TT av någon som kan svara på följdfrågorna? Tfn till TT 08-692 26 00.

    • Köpte ett Modelltåg från Töreboda,Skulle till min adress i Åtvidaberg. Dröjde och efterlyste paketet Hade gått till Stockholm ,vidare till Norrköping , Till Grebo mellan Linköping-Åtvidaberg, tillbaka till Norrköping ,På dag 6 anlände paketet till Åtvidaberg. Snabbt och bra, fy tusan.

  7. Ping: Postnord bekräftar tåg-nobb | I huvudet på en lokförare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s