En järnvägsprofil tackar för sej

spwnu5gixb2cbgqgjecyCFL cargos verkställande direktör Peter Furenberg, 62, går i pension efter ett långt järnvägsliv. ”Jo, det stämmer och detta har varit känt för våra ägare en längre tid och tanken är att jag ska ta pension och slutar den sista juli. Alla våra anställda är informerade sedan ett tag tillbaka. För mig känns det bra eftersom det är mitt beslut”, säger Furenberg som har en bakgrund inom bland annat BK Tåg och Midcargo. Vem som blir ny VD är ännu inte bestämt. CFL cargo har vuxit kraftigt de senaste åren under Furenbergs ledning. För ett drygt år sedan tecknade man till exempel ett treårigt avtal värt 60 miljoner kronor med företaget Specialvirke. CFL kör också Real Rail-tågen på sträckorna Göteborg-Sundsvall och Jönköping-Falköping, samt flera andra containertransporter. Men liksom de flesta andra godstrafikföretag sliter CFL med lönsamheten och pressas enligt uppgift hårt av ägarna i Luxemburg.

Tidigare har CFL hyrt in lokförare från Trainpool för att klara körningarna åt Specialvirke. Men nu i mars har Protrain tagit över det uppdraget. De nya körningarna sysselsätter ungefär sju lokförare. Tågen dras av en Br187, som CFL hyr av Railpool. Det är ett ellok med inbyggd dieselmotor som används när vagnarna ska växlas in på oelektrifierade spår. Upplägget med Specialvirke följer ingen riktig plan. Veden hämtas där det finns behov för stunden, oftast vid diverse terminaler i norra och mellersta Sverige och rullar sedan till bruk i södra Norrland.

Apropå Protrain: företaget bemannar numera också ett röjningslok, som står parkerat hos Euromaint i Malmö, och ska kunna rycka ut med kort varsel. ”Blåljusloket” i Malmö är ett prov, som är tänkt att pågå i tio-tolv månader. Tanken är att Trafikverket därefter ska handla upp 15 liknande lok på strategiska platser i landet, i enlighet med ett regeringsdirektiv. Dragkraften i Malmö består av TMZ 1451, hyrd av Nordic Refinance. Protrains förare har 30 minuters inställelsetid måndag-fredag och en timme under helger och nätter. ”Det går åt fyra-sex individer, men vi har ju 50 bemanningsförare, så vi försöker snurra runt det här jobbet på så många som möjligt för variationens skull. Det är kanske inte jätteroligt att sitta jour hela tiden”, säger Protrains VD KarlJohan Börjeson.

Annonser

4 thoughts on “En järnvägsprofil tackar för sej

  1. Intressant att Trafikverket måste prova sig fram med jourlok i Malmö, vad är det för fel med att utvärdera jourloket man redan haft i Hagalund i flera år?

  2. Jag finner det intressant att CFL sliter med lönsamheten.
    Jag undrar när vägavgifterna höjdes senast för en lastbil?

    För inte länge sedan skötte oftast bärgning / hjälplok av operatörerna själva. Ingen förseningsavgift att betala till Trafikverket eller vite till kunden / upphandlaren.
    Samtidigt som Sveriges största godsoperatör nedrustar och effektiviserar köper trafikverket in jourlokverksamhet och belägger lokförare och tågföretag med högre avgifter.
    Det rimmar inte illa om man är trafikverket, men sett lite från sidan anar man en järnvägsinfarkt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s