Ny tvist: lokaltåg eller inte

22089472_10214560762042122_2004673726184934832_nPågatågen stannar på ett 70-tal platser i Skåne. Vissa av orterna har bara några hundra invånare. Ändå hävdar Arriva, som är järnvägsföretaget bakom Pågatågen, att man inte bedriver lokaltrafik. På det sättet försöker man nu kliva ur ett avtal om längdbegränsning av tjänstgöringsturer som påbörjas på natten eller tidiga morgonen. Fackförbundet Sekos jurister är inkopplade även på detta fall, som eventuellt kan komma att drivas hela vägen upp i Arbetsdomstolen. Precis som Seko gjort med Arrivas omskrivna beslut att ersätta tågvärdar med så kallade kundvärdar, och sänka lönerna med flera tusen kronor i månaden. Bakgrunden till konflikten om längdbegränsningen av tidiga turer grundar sej i den avtalstext som lyder: ”Vid tjänstgöring i lokaltrafik upphandlad av länshuvudman får ordinarie arbetstid som påbörjas under tiden 00 till 04.30 inte förekomma två nätter i följd. Om tjänstgöring påbörjas innan klockan 05.00 får tjänstgöringsturen ej överstiga 6 timmar”.

Det lokala avtalet tecknades för flera år sedan mellan Arriva Tåg och Seko. Då var parterna helt överens om hur detta skulle tolkas. Men i den senaste upphandlingen var det inte Arriva Tåg som tog hem Pågatågstrafiken, utan Arriva Sverige. På pappret ett helt annat företag. Detta nya företag vill slippa de korta morgonturerna för att kunna effektivisera verksamheten. Frågan har behandlats centralt, men förhandlingen avslutades i oenighet. ”Sekos jurist skall nu titta på frågan och bedöma om vi skall ta även denna fråga till AD”, skriver Seko på sin hemsida för Pågatågen. Exakt vilka argument Arriva framför vill Seko inte gå ut med, men flera källor uppger till bloggen att det handlar om skrivningen ”lokaltrafik”. Arriva hävdar att man inte alls bedriver någon lokaltrafik, utan att Pågatågen ska betraktas som regionaltrafik.

Pågatågssystemet har sedan starten i januari 1983 växt konstant och sträcker sej nu utanför Skånes gränser. De senaste åren har de lila tågen börjat rulla till såväl Halmstad som Karlshamn och Markaryd. Regionaltåg? Ja, kanske. Å andra sidan kör Arriva numera också den så kallade Malmöpendeln, en linje som går runt Malmö, med sex stopp på ungefär 13 minuter. Regionaltåg? Nej, knappast.

6 tankar på “Ny tvist: lokaltåg eller inte

  1. Å tredje sidan är det lika obekväm arbetstid, alldeles oavsett vad man sätter för epitetet på trafiken…
    Lokaltrafik eller regionaltrafik – klockan ringer lika tidigt ändå.

  2. Jag vet inte om det är du, Arriva eller kanske facket som blandar ihop begreppen.

    Regionaltåg ÄR länstrafik upphandlad av länshuvudman för lokaltrafik, i alla fall enligt Lagen om Kollektivtrafik.

    När man kör längre sträckor kallas det Inter-Regional trafik, kan t ex vara två eller flera länshuvudmän som samarbetar.

  3. Jag har aldrig förstått de otroligt korkade regler som finns inom järnvägens avtal att man inte ska kunna jobba flera nätter i följd. Som före detta nattarbetare inom industrin visste jag redan när jag började på SJ på 80 talet att regelbunden natt är mycket bättre än att växla dygnsrytm hela tiden .Det var illa nog när man jobbade treskift och skulle byta varje vecka men en lokförare ska tydligen kunna göra detta flera gånger på en vecka enligt SEKO……
    Skulle vara intressant att höra en enda fördel med ett sådant system som ju också strider mot all vetenskap och sömnforskning!

    • Jobba hela nätter får man göra flera i följd, men börja innan 4:30 på morgonen är det man bara får ha en dag sen måste man börja efter 4:30 dagen efter.

      • Oavsett så är regelbundna arbets och sovtider att föredra även om de är ”obekväma”. Jag känner en man som nu med råge passerat 80 år och hela livet alltid gått upp klockan 04 vilket han fortsatt med som pensionär. Pigg och frisk men han lägger sig också alltid mellan 19-20. Det som är så jobbigt vid järnvägen är de ständiga tävlingarna av dygnsrytm och det skulle gå att förändra med annan syn från fack och företag.

Lämna ett svar till John Avbryt svar