Nya vagnarna på plats redan i höst

tdqmozot0djx0ndrldhuInlandsbanans nya vagnar kan vara på plats redan efter sommaren och eventuellt komma att sättas in i vintertrafiken nästa säsong. Det säger Inlandsbanans VD Peter Ekholm. ”Mycket återstår för att få ett typgodkännande i Sverige, men i höst borde vi ha något på plats”. Innan vagnarna, som är av modellen Alstom Lint 41, kan användas i trafik måste också inredningen bytas ut. Tågen har de senaste åren rullat i regionaltrafik i Nederländerna och har varit anpassade för kortare resor. ”Stolkomforten är inte lämplig för längre resor, så något ska göras, men exakt vad är inte bestämt”, säger Ekholm. Den version av Lint som Inlandsbanan nu köpt fem exemplar av är byggda 2001 och 2002, har en topphastighet på 120 kilometer i timmen, 134 sittplatser och är 41 meter lång. Längden innebär att lokstallet i Östersund eventuellt kommer att behöva byggas ut. Vad som ska hända med de gamla motorvagnarna, som rullat på Inlandsbanan i snart 40 år, är inte bestämt. Reserv, försäljning eller skrot? ”Inga beslut är tagna”, säger Peter Ekholm.

En arbetsgrupp bestående av politiker och tjänstemän från länstrafikbolagen i Jämtland och Dalarna, Inlandsbanan AB samt kommunerna Östersund, Berg, Härjedalen, Orsa och Mora har sedan hösten 2018 bedrivit ett aktivt arbete för att ta ett samlat grepp för att utveckla kollektivtrafiken i inlandet. Nu tas helhetsgrepp om inlandstrafiken mellan Mora och Östersund, skriver Inlandsbanan i ett pressmeddelande. ”Genom arbetsgruppens arbete, samt inköp av nya tåg finns nu helt nya möjligheter. Dessutom har bolaget Inlandsbanan ett uppdrag i ägardirektivet att ta tillbaka kollektivtrafiken till järnvägen Inlandsbanan”, säger Peter Ekholm.

Inlandsbanan har tillsammans med Region Jämtland Härjedalen, kommunerna och näringslivet sedan 2012 kört Snötåget på sträckan Östersund-Mora. Trafiken har gått parallellt med den upphandlade busstrafiken. Utvecklingen har varit mycket positiv och kollektivtrafiken på sträckan har mer än fördubblats sedan 2012. ”Moderna fordon är en förutsättning för en framtida kollektivtrafik på Inlandsbanan”, säger Per-David Wennberg, VD för Länstrafiken i Jämtlands län. Arbetsgruppen utreder just nu möjligheter för pendeltågstrafik Orsa-Mora. ”Det här skapar möjlighet för att få till pendeltågstrafik Orsa-Mora vilket är viktigt för regionens utveckling och efterlängtat av Orsaborna efter det framgångsrika testet för två år sedan”, säger Mikael Thalin, kommunstyrelsens ordförande i Orsa kommun.

Annonser

1 thought on “Nya vagnarna på plats redan i höst

  1. Det var verkligen positivt. Får hoppas att kyla och packsnö går att hantera.
    Lyckas trafiken på Mora kan måhända trafiken mot Storuman också komma igång. Helg och sommartrafikens 6-8 vagnars tåg med Y7/8 på 1960-70 talet i åminnelse.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s