Flixtrain blickar mot Sverige

hkxe8m64b9krwzmajgn2Sverige kan bli nästa marknad för Flixtrain att växa på. När Trafikverket nyligen bjöd in till en så kallad tidig dialog inför 2020 års tågplan fanns två representanter från Flixtrain med på de tre mötena. ”Vi håller alltid utkik efter nya utvecklingsmöjligheter. Efter Tysklands stora framgångar med Flixtrain upplever vi att det finns en stor efterfrågan på prisvärda och bekväma tågtjänster och att ett tågerbjudande skulle utmärkt komplettera vårt bussutbud”, säger Jelena Jovanovic, presskontakt vid Flixbus, företaget bakom Flixtrain. Såväl Flixbus som Flixtrain är uppbyggda kring flera, ofta mindre, buss- och tågbolag som samsas under samma varumärke. I Tyskland trafikerar Flixtrain sträckorna Stuttgart-Berlin och Hamburg-Köln. Dessutom körs nattåg mellan Hamburg och Lörrach. ”Vi har identifierat Sverige som en potentiell marknad för Flixtrain och är i ett tidigt undersökningsskede där vi granskar regelverket och nätverksmöjligheter. Inga konkreta beslut har ännu fattats och vi måste först göra vår due diligence (företagsbesiktning) innan vi bestämmer oss för att starta Flixtrain i Sverige. Under tiden fortsätter vi att expandera och förbättra vårt svenska busslinjenät, eftersom det är ett fundament för vår verksamhet”, säger Jelena Jovanovic. Ett av de företag som pekats ut som en tänkbar samarbetspartner i Sverige är Saga Rail. Det är en uppgift som varken bekräftas eller dementeras. ”Till detta har jag ingen kommentar”, säger Saga Rails Mats Nyblom.

4 thoughts on “Flixtrain blickar mot Sverige

  1. Det är säkert bra med nya operatörer som kan genomföra trafik som de stora ratat av någon anledning! Bra exempel på detta är både TÅGAB och Snälltåget som ju kör tåg på tider och sträckor där inte SJ och länshuvudmän vill eller kan köra.
    Men det får inte bli så att våra banor blir fullproppade av allt mindre och kortare motorvagnståg med olika operatörer som kör nästan vid samma avgångstider……..
    Ett exempel på detta är Västra stambanans morgonavgångar från Göteborg mot Stockholm.
    SJ kör 5.04,5,44,5,49 samt 6,49 med X2000 däremellan kör SJ ett regionaltåg 6.04. MTR kör 5.55 samt 6.00.
    Trafikverket borde utan vidare kräva att SJ multar sina avgångar 5.44 – 5.49 samt att MTR gör detsamma 5.55 – 6.00. Det verkar ju nästan löjeväckande när man står på en pendeltågsstation mellan Göteborg och Alingsås (jo pendeltåg och Västtrafiks regionaltåg ska dessutom få plats på sträckan….) och ser SJs X2000 komma hack i häl på varandra och stax därefter kommer 2 röda motorvagnar likadant!
    Detta kan ju inte vara ett effektivt och samhällsekonomiskt sätt att utnyttja våra järnvägar!

    • MTR:s tåg verkar ha olika uppehållsmönster. Vad gäller multipelkoppling av X2:or så sker det (planenligt) med varierande mellanrum, med lika varierande framgång…

      • Oavsett uppehållsmönster så är det ytterst olämpligt att köra mer tåg än nödvändigt på den trånga delen Göteborg-Alingsås! Multa och häng sedan av bakomvarande det på första uppehållet. Måste ju ändå tidigast vara Alingsås!

  2. Ping: Min månad: december 2019 | I huvudet på en lokförare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s