Vägvalet som väcker frågor

49459883_1985451554855349_5256244366267121664_nTrafikverket vill minska antalet lastbilar längs de svenska vägarna. Ändå anlitar verket själva ett stort antal lastbilar varje år. Även när det gäller transporter av järnvägsmateriel. Vid två tillfällen i januari lastades till exempel nybyggda apparatvagnar till mobila omformare på trailer och skickades hela vägen från Kiruna till Åmål. Transporten hade kunnat ske via järnväg, men gjorde det inte. ”Vägtransporter används när det är akut, när det finns behov av lossning med kranbil och när det inte fungerar att nå leveransplatsen via järnväg av något skäl”, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson till bloggen. Han bekräftar att också priset är en faktor i sammanhanget.

Det var 2014 som Trafikverket köpte in flera mobila omformare från forna Östtyskland. För att kunna använda dessa omformare i Sverige krävdes dock så kallade apparatvagnar. Vagnarna innehåller sådan utrustning som tyskarna valde att montera stationärt. När Trafikverket upphandlade tillverkningen av apparatvagnar så gick affären till Kiruna Wagon. Därifrån har sedan flera vagnar transporterats söderut, via järnväg. Bodil Eriksson, chef för Materielservice, Inköp och Logistik inom Trafikverket berättar att det är företaget Nordiska Tåg som sköter dessa frakter. Trafikverket har handlat upp och tecknat ett avtal med Nordiska Tåg just för detta ändamål.

Ändå rullade alltså två apparatvagnar på lastbil 145 mil genom Sverige. Bilder av denna transport dök upp på nätet och väckte naturligtvis många frågor bland järnvägsintresserade. Varför lastbil och inte tåg när det faktiskt handlar om frakt av en järnvägsvagn? Varför ska svenska företag välja tåget när inte ens Trafikverket själva gör det? Berodde valet av transportsätt kanske på att Nordiska Tåg inte hade möjlighet att klara just dessa två uppdrag? Bloggen kontaktade företagets ägare Jan Andersson, som först blir lite förvånad över samtalet, men sedan erkänner att även han blivit upprörd när bilderna på lastbilarna publicerades. Enligt Andersson hade hans företag kunnat klara transporten och räknade med att utföra den. Nordiska Tåg blev ombett att ansöka om transporttillstånd för apparatvagnarna. Men sedan blev det tyst från Trafikverket och plötsligt en dag så dök vagnarna upp – lastade på lastbilstrailers. ”Jag fick höra att det handlade om priset. Det är ju väldigt tråkigt i så fall. Vi kan aldrig konkurrera om det ska handla om pris”, säger Jan Andersson, som tillägger: ”Den här så kallade miljöpolicyn är bara en skrivbordsprodukt som ingen verkar bry sej om i verkligheten”.

Hanteringen av apparatvagnarna blir extra märklig med tanke på Trafikverkets uttalande i TV så sent som i tisdags. Verket underkänner regeringens klimatpolitik och kräver hårdare tag för att minska antalet lastbilar i Sverige. ”Politikerna gör för lite. Det behövs mer och snabbare förändring”, sa Trafikverkets måldirektör Sven Hunhammar till Sveriges Television.

Nu är inte de två apparatvagnarna något unikt undantag. Trafikverket transporterar varje år en mycket stor mängd järnvägsmateriel med lastbil. Det kan handla om allt från hela växlar till slipers och räls. Trafikverket menar att man i möjligaste mån försöker välja tåget som första alternativ, men att detta inte alltid är möjligt. ”När det gäller tekniskt godkänt material transporterar vi räls, slipers och spårväxlar främst på järnväg som heltåg eller vagnslaster med järnvägsspeditörer. Däremot använder vi landsvägsspeditörer till stycke- och partigods. Är det långa sträckor kan även detta gods köras delvis på järnväg”, säger Bodil Eriksson.

Presschefen Bengt Olsson säger så här om vilka anledningar det kan finnas att välja lastbil istället för tåg. ”2017 levererade vi cirka 80 kompletta spårväxlar. Dessa levererades i huvudsak på järnväg. Att några levererades på väg beror främst på att det inte var framkomligt på järnväg ända ut till leveransplatsen för dessa spårväxlar. Vi levererar dessutom reservdelar till spårväxlar. Leveranser sker på både järnväg och väg. Vägtransporter används när det är akut, när det finns behov av lossning med kranbil och när det inte fungerar att nå leveransplatsen via järnväg av något skäl”.

Flera aktörer inom järnvägsunderhåll- och nybygge som bloggen varit i kontakt med vittnar om att priset blivit en allt viktigare faktor i Trafikverkets upphandlingar. Bengt Olsson menar att hållbarhetsfrågan finns med i alla upphandlingar, enligt Trafikverkets miljöpolicy. Men också priset vägs in. ”Det finns ingen gratisverksamhet för oss heller. Självklart ser vi även på kostnader. Men att förenkla frågan till att Trafikverket bara ser till priset, det är fel,” säger presschefen.

Foto: Peter Berggren/www.teknikarv.se

Annonser

11 thoughts on “Vägvalet som väcker frågor

  1. Bedrövligt är väl bara förnamnet…. Men att vägverket ( trafikverket ) inte har något till övers för järnväg har väl visats tidigare. All heder till alla Banverkare som fortfarande får det hela att fungera.

  2. Hej

    Jag var med och la in fyra växlar 2017. Dessa på två nya driftplatser i södra Sverige. Vi stod inför valet att köra på lastbil eller järnväg. Där fördelarna för lastbil var att vi kunde få fram växlarna i rätt tid, klara en kortar avstängning, få dom på rätt plats och kunna lyfta i dessa med mobilkran. I och med allt detta sparade projektet någonstans mellan 2-2,5 miljoner kronor. Jag älskar järnväg men jag kunde verkligen inte motivera att bli av med 12 lastbilar Örebro-Skåne för dom pengarna. Dessa lämnade vi ist tillbaka så det gick att göra andra åtgärder i järnvägsnätet.

  3. Bevisar bara ännu en vilken dubbelmoral som finns på oerhört många ställen i vårt samhälle. Det är alltid ”någon annan” som skall göra det som behövs.
    Börja med att kräva av dig själv det du kräver av någon annan.
    Något som även flitigt flygande miljöpartister borde tänka på.
    Sedan är det helt uppenbart så att lastbilstransporter är för billigt som det är idag.

  4. Hej lokföraren!

    Tack för anekdoterna! Den här frågan rör inte denna artikel men jag hittade inget annat ställe att ställa den.

    Jag brukar dagligen följa jobbannonseringen för de stora företagen. Green Cargo verkar ha all kompetens utom lokförare men SJ och övriga annonserar efter allsköns kompetens, utöver lokförare. Men den senaste tiden så söker SJ ingen, ingen alls…Har SJ blivit mer kompletta än Green Cargo, eller vad har hänt?

    /Lars

      • SJ brukar väl anställa lokförare ett par gånger om året, så de kan samla ihop ett gäng till diverse internutbildningar. Det började t ex en kull för någon månad sedan, så det kommer nog nya annonser snart.

    • Nej, Green Cargo har långt ifrån all den kompetens man önskar, men företaget har helt enkelt inte råd att anställa, trots att man kanske skulle behöva det. Företaget kämpar för att hålla näsan över vattenytan och flera av de senaste årens så kallade besparingsåtgärder tycks ha misslyckats. Varje sparad krona har kostat två. Förlusterna ökar tyvärr hela tiden.

      • Ja, inte utan viss ironi jag skrev det, men om någon kan ha en kvalificerad uppfattning så är det väl du, lokföraren. Frågan, eller förresten svaret, är väl, om GC har råd att INTE ta in nytt blod, byta lite chefer och strategi…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s