Hjulaxel försvann efter urspårning

34319843_256104328280435_6807353809304551424_nTrafikverket har inte lyckats fastställa orsaken till varför ett godståg spårade ur med nio vagnar norr om Olofström i somras. Först fanns misstankar om att olyckan berodde på en så kallad solkurva, men den uppgiften har Trafikverket inte kunnat bekräfta i sin utredning, som offentliggjordes häromdagen. Rälsskarvarna i urspårningsområdet dokumenterades av banteknisk personal ett par timmar efter urspårningen. Foto av skarvarna visade inget som tyder på solkurva. I så fall borde det inte ha funnits mellanrum mellan rälsskarvarna, menar Trafikverket. ”Det ska dock tilläggas att de yttre förutsättningarna i kombination med händelseförloppet och de konsekvenser som detta medfört, påminner om scenariot vid urspårning i samband med solkurva”, skriver utredaren.

Urspårningen förblir alltså en gåta. Spårexpertis utesluter att banöverbyggnadens beskaffenhet haft någon betydelse för olyckan. Inte heller i fakta som tagits fram av Green Cargo, som körde godståget, har det gått att finna några uppenbara avvikelser som kan ha haft bäring på urspårningen. Några intressanta uppgifter presenteras dock i utredningen. Bland annat lyckades verkstadsföretaget Swemaint slarva bort en hjulaxel inne på sitt område, vilket fick till följd att denna aldrig kunde bli ordentligt undersökt. Hjulaxeln tillhörde den första av de nio urspårade vagnarna, och hade strax efter olyckan inspekterats på plats i Olofström utan anmärkning. När Green Cargo sedan beställde en vidare analys av hjulet gick det inte längre att finna.

Just denna vagn var också skaderapporterad i Green Cargos fordonssystem enligt kod för ”Avstånd mellan hjulringar felaktigt”. Detta var dock en felkodning, enligt godstrafikföretaget. Istället skulle det stå ”Vagn varit ur spår”. Trafikverket konstaterar i sin utredning att denna vagn, den första av de nio, troligtvis spårat ur först när vagnen bakom varit på väg att välta. ”Vänster hjulpar på boggin närmast vagn 2 har hoppat över och hamnat utanför vänster räl. Höger hjulpar i främre boggin vagn 1 har lyft ett par decimeter från rälen”, skriver Trafikverket. Banan hade inspekterats mindre än en månad före olyckan. Trafikverket hade då funnit några mindre spårvidds- och höjdfel i det område där tåget spårade ur. Skrevningsfel utgör dock den största faran för urspårning, och här fanns en anmärkning på 3,73 millimeter. Men: ”Detta är inget spårläge för fara”, skriver en spåringenjör.

Foto: Lars-Erik Gustavsson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s