Min månad: januari 2019

Januari blev en månad full av variation. Den började i Kil, mellanlandade på min hemstation Karlshamn och avslutades i Ånge. Jag har inte bara kört tåg och spärrfärder, utan också växlat och haft uppföljning i säkerhetstjänst. Den kom lite hastigt och oväntat, och fick göras på övertid i Värmland. Det blev en dag med teori och en med praktik. Proven gick fint. Frågorna var nästan för lätta och både elloks- som dieselloksprovet slutade med alla rätt. I Kil blev det mest körning med baseporttågen till Göteborg och Skoghall, men även avstickare till Hallsberg och Falköping. Tjänstgöringen i Kil är fin, men passresorna dit är inte roliga. Av alla orter jag tjänstgjort på så är Kil och Långsele de ställen som är omständligast för en bleking att ta sej till. Ånge däremot passar bra, vilket kanske låter lite märkligt med tanke på det långa avståndet. Flygtiderna passar bra, med en minimal bytestid på Arlanda. Karlshamn-Ånge kan med lite tur klaras av på drygt fem timmar. Det är inte illa. Det handlar ju trots allt om en resa på 100 mil. Och det var just i Ånge jag hamnade i slutet av månaden. I tisdags hade jag fått en Karlshamnstur. I onsdags morse bar det iväg norrut och på kvällen satte jag mej bakom spakarna på godståg 4963 i Ånge och styrde kosan mot Storvik. Söder om Ånge var temperaturen -26.5 grader. Jag visste att det skulle bli kallt, så jag hade kontrollerat att nödutrustningen fanns på plats i Rc-loket. Det är framförallt värmen i hytten man är rädd att bli av med, om det skulle bli spänningslöst långt ute i ödemarken. Dagen efter, på månadens sista dag, hamnade jag på SJs gamla överliggning i Långsele. Vad som hände idag, under februari månads första självande timmar, ber jag att få återkomma till. Det är en historia alldeles för sej själv.

Annonser

6 thoughts on “Min månad: januari 2019

  1. Tack för månadsrapporten. Är överliggningen i Långsele i det tidigare stationshuset som syns på ett av dina bilder? Är denna gemensam för alla operatörer?

    • Överliggningen i Långsele är gemensam för de flesta operatörer, men byggnaden ligger några hundra meter bort och syns inte på bilden. Här brukar man träffa kollegor från bland annat Hector Rail och Traindrivers.

  2. Ursäkta att jag är så frågvis. Ang tåg 4963. Enligt tågplanen ska du vara i Storvik kvart i två på natten.
    Hur dags har du nästa tur från Storvik mot Ånge?
    Du nämner nödutrustning. Vad består den av?
    För några veckor sedan var det ju problem mellan Bastuträsk och Vindeln som varade i 24 timmar. Nu tror jag att de flesta berörda tågen hade el uppifrån, men kan man klara sig i upp 24 timmar i ett lok utan el när det är minus 10-15 ute?

    • Du får gärna fråga, Örjan. Jag körde 42200 tillbaka från Storvik, men även detta tåg var sent, så jag fick ungefär två timmars vila. Nödutrustningen består framförallt av saker man behöver för att kunna hålla värmen. I det här fallet någonting som påminner om ett stort värmeljus. Vet inte exakt hur lång brinntiden är, men åtskilliga timmar skulle jag tro. Själv har jag dessutom alltid värmeljus och tändstickor i väskan. De hjälper till att ta bort den värsta råheten i luften om olyckan skulle vara framme.

Lämna ett svar till Lennart Gustafsson Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s