Umeå och Ånge nobbas av MYH

40497535_10217394884373409_3280519423961595904_nCirka 280 nya lokförare kommer att utbildas med start i höst och vinter. Det står klart sedan Myndigheten för Yrkeshögskolan, MYH, idag presenterat vilka utbildningar man avser att lämna bidrag till. Nio olika lokförarkurser kommer att startas, med cirka 30 elever i varje klass. Anmärkningsvärt i det här tilldelningsbeslutet är att inga nya utbildningar alls kommer att genomföras i norra Sverige. Anordnare i såväl Umeå som Ånge hade annars ansökt om stöd, men fick nobben av MYH. Nordligaste utbildningsort blir istället Borlänge. Dock pågår det just nu lokförarutbildning även i Norrland,  i Boden. I MYHs nya beslut har Protrain fått fyra utbildningar beviljade (förutom i Borlänge även i Hässleholm, Mjölby och Stockholm), TCC utbildar i Stockholm, Göteborg och Hallsberg, Nässjöakademin i Nässjö och MTR i Stockholm. MTR kommer även att utbilda tågtekniker. ”Vi är otroligt glada över att vi fått våra ansökningar beviljade. I en hållbar samhällsutveckling är spårburen kollektivtrafik en av framgångsfaktorerna och genom att utbilda fler lokförare och tågtekniker kan vi bidra till att säkra tillväxten”, säger Mark Jensen, VD på MTR Nordic. MTR startade sin första YH-utbildning 2017 och har sedan dess examinerat 56 lokförare. Företaget har också anordnat och bekostat helt egna, interna lokförarutbildningar. Förutom höstens och vinterns kurser kommer det även under våren 2019 att starta flera lokförarutbildningar, bland annat på Trafikverksskolan i Ängelholm. Dessa kurser tillhör förra årets tilldelningsbeslut, och omfattar 220 yrkeshögskolepoäng.

Annonser

7 thoughts on “Umeå och Ånge nobbas av MYH

  1. En kommersiell trafikflygarutbildning kostar från 5-600 000 om man vill köpa den själv. Var kan jag köpa en lokförarutbildning med förarbevis? Hur mycket kostar den? Hälsokraven förväntas vara uppfyllda.

      • Nej, det går ju inte. Men det är en intressant fråga. Teoretiskt sett borde det kanske gå, även om det skulle bli fasligt dyrt? Utbildningsfirmorna säljer ju utbildningar till diverse instanser, järnvägsföretag och arbetsförmedlingar. Då borde väl en snuskigt rik privatperson också kunna köpa? Förutsatt att man är behörig och har klarat alla tester naturligtvis.

      • Naturligtvis GÅR det att köpa en utbildning privat, det är ju bara att ta kontakt med lämplig utbildningsanordnare. Då man i sådana fall skulle kunna göra utbildningen individanpassad skulle den eventuellt kunna bli något kortare än YH-utbildningen. En finess är att man i så fall dessutom skulle kunna köpa sig en utbildning till ”färdig” lokförare, istället för den bara grundläggande YH-utbildningen om man förlängde utbildningsinsatsen med ett antal månader.
        Alltihop är i vilket fall något poänglöst då man, om man klarar urvalstesterna, ändå är garanterad en (gratis)utbildningsplats (i vart fall var det så tidigare) även om man eventuellt får stå över en utbildningsomgång. Det finns inte riktigt någon poäng med att betala dyra pengar för något man ändå kan få, än mindre med det löneläge som råder, investeringen skulle inte betala sig inom rimlig tid…

  2. Ja men varför inte.
    Genom ERTMS skall ju järnvägen bli europeiskt internationell. Jämför med andra yrken typ sjuksköterskor, läkare och många andra utbildningar som sker utomlands.
    I Sverige finns hur många utländska studenter som helst som utbildas och gör masterutbildningar. Dom kan befinna här i flera år utan att kunna ett enda ord svenska.
    Så varför se skillnad på utbildningar.
    Vem vet det kanske dessutom kan vara ett sätt att få upp den generella lönenivån.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s