DBs skuld: 200 (!) miljarder kronor

26229611_10215428952666345_245615078686290258_nDeutsche Bahn har 200 miljarder (!) i skulder. DB bör därför sälja flera av sina dotterbolag, däribland Arriva och Schenker. Det skriver den tyska riksrevisionen i en rapport till det tyska parlamentet. Anledningen till kravet är att DB inte längre klarar av de investeringar som är nödvändiga i framtiden. Dessutom minskar inte de långfristiga skulderna, de fortsätter att öka. Detta trots att DB i sin nuvarande form bildades så sent som 1994, efter Berlinmurens fall, då de båda statliga järnvägsförvaltningarna i Öst- och Västtyskland slogs ihop. Då var DB helt skuldfritt. Idag äger DB 700 olika bolag, varav drygt 500 finns i utlandet. En försäljning av Arriva och Schenker skulle enligt revisionsdomstolen, som den tyska riksrevisionen kallas, öka DBs tillgångar med flera miljarder euro som skulle kunna användas till finansiering av investeringar på hemmaplan. Enligt en artikel i bussmagasinet.se har Arriva värderats till 41 miljarder kronor. Men värderingen är svår, beroende på Storbritanniens eventuella utträde ur EU. Tysklands transportminister Andreas Scheuer har träffat DBs ledning för att diskutera bolagets stora skulder, men frågan om eventuella försäljningar var enligt ministern inte uppe på bordet. Arriva köptes av DB 2010 och har sitt huvudkontor i England. I Sverige bedriver företaget såväl buss- som spårvagns- och tågtrafik. Bland annat ansvarar Arriva för Pågatågen, Östgötapendeln och Roslagsbanan. På godssidan märks DB på flera fronter. DB Cargo Scandinavia kör till exempel tåg från kontinenten till Stockholm. DB Schenker är också en mycket stor köpare av järnvägstjänster. North Rail Express är en känd Schenkerprodukt. NRE är benämningen på tåget som varje dag rullar mellan Narvik och Oslo, genom Sverige. Hur mycket pengar är då 200 miljarder? Ja, som jämförelse kan nämnas att det svenska försvaret varje år kostar drygt 50 miljarder kronor.

Annonser

4 thoughts on “DBs skuld: 200 (!) miljarder kronor

  1. Ja..det var ju underligt, att ett järnvägsföretag går dåligt….kanske man ska se lite bakåt när allt var ett och alla löner samt maskiner skulle kontrolleras av en och samma….men jag kan ju ha fel..som vanligt och inte se helheten….😀 ursäkta ironin av någon anledning/
    35 år i branschen på de flesta platser…
    Finns alltid dom som vet bättre….!!!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s