Arriva: tågen försenas med flit

12063589_10207848008067468_8381599216554387117_nEn hög chef inom Arriva anklagar i ett brev till Trafikverket företagets lokförare för att medvetet försena Pågatågen. Personal som lägger för mycket tid vid den så kallade efterkontrollen kallas för ”missnöjesmaskare”. Chefen har nu bett om ursäkt i ett mejl, men flera kollegor som bloggen talat med är ändå mycket ledsna och besvikna över uttalandet. ”Situationen är redan väldigt infekterad och detta gjorde sannerligen inte saken bättre”, säger en lokförare som vittnar om en mycket otrevlig stämning som just nu råder inom Arriva. Han kallar det snudd på krig, med företaget på den ena sidan och de anställda på den andra. Bakgrunden är den inriktning för 2019 som Arriva presenterade i höstas. Företaget beslutade bland annat att införa en helt ny personalkategori inom Pågatågen, som man kallar kundvärdar. Dessa kundvärdar har väsentligt lägre lön än tågvärdarna och har ingen säkerhetsutbildning. Det innebär att lokföraren själv får sköta avgångsproceduren och den så kallade efterkontrollen av dörrarna. Det var för övrigt just den här bloggen som först av alla kunde berätta om Arrivas planer. Reaktionerna lät inte vänta på sej. Protesterna har varit många och högljudda men Arriva har stått fast vid sitt beslut. Vid tidtabellsskiftet i december började således många av Pågatågen att rulla, bemannade med kundvärdar istället för tågvärdar.

När lokförarna nu ska sköta efterkontrollen av dörrarna måste de ofta kliva ut på perrongen. ”Efterkontrollen är egentligen inget som helst problem med singelvagn, men sen kommer vi till multarna. Vilket är cirka 40 procent av Pågatågens trafik. Det som vi märkt nu är att tåg blir sena på en del stationer där plattformen är krökt och du kör med flera vagnar. En del av dessa ställen är så illa att om man har mult så måste man gå längs med tåget för att kunna se sista dörren. Då måste man bromsa ner tåget, avaktivera, gå ut, stänga dörrarna och sedan göra efterkontrollen. Detta ger ju förseningar om man gör sitt jobb på ett säkerhetsmässigt sätt”, säger en lokförare.

Dessa förseningar och Trafikverkets sätt att hantera dem har fått Arriva att agera. Man gillar inte att tågklarerarna i bland annat Tomelilla och Ystad frågat lokförarna om anledningen till varför de blivit sena. I ett brev till Trafikverket, där vissa lokförare kallas för missnöjesmaskare, skriver en hög chef att han inte vill att tågklarerarna ifrågasätter Arrivas nuvarande rutiner genom att diskutera frågan med lokförarna, utan istället vänder sej till sin egen arbetsledning som i sin tur får ta upp saken med Arriva. ”För att det inte ska bli mer bensin på elden i nuvarande situation så ber jag er att informera era tågklarerare om våra nuvarande rutiner och finns synpunkter be dem ta detta med sin arbetsledning och inte med föraren. Sedan tar vi upp en diskussion om detta på våra gemensamma möten istället”, skriver chefen som avslutar med att han är övertygad om att alla problem i ärendet är under övergående.

Brevet till Trafikverket är daterat till den 18 december. När innehållet nu läckt ut blev det ett ramaskri bland personalen och den chef som skrev brevet har tvingats be om ursäkt och förtydliga sej. Nu betonar han istället hur viktigt det är att efterkontrollen sköts på ett korrekt sätt. Han berättar också att en tågklarerare betett sej illa mot en lokförare och kräver bot och bättring. ”När jag skrev till Trafikverket så förekom det en olycklig formulering i texten som jag beklagar stort. Syftet med skrivelsen var att få trafikledningen att agera rätt och hantera det felaktiga beteendet och inget annat. Alla förare på Pågatågen gör ett mycket bra arbete och det är viktigt att vi följer de nya avgångsrutinerna samt går ut och gör efterkontroll om man inte kan se alla dörrar från förarhytten”. 

Annonser

13 tankar om “Arriva: tågen försenas med flit

  1. Just synpunkten på tågklarerarens frågor om förseningen så är ju anledning till det att tkl behöver orsaksrapportera tåget, som man gör med alla sena tåg.

  2. Om Arrivas rutiner påverkar tidtabellen är det ju upp till Arriva att fixa sina rutiner, eller be om längre uppehåll. Det är tråkigt att förare, som har ansvar för säkerheten ombord, alltid hamnar i kläm mellan chefer/arbetsledning och tidtabellen (och resenärers ilska). Det är lätt att det börjar fuskas då.

    Om en person fastnar i dörrarna och stryker med kommer ju samme chef anklaga lokföraren för att inte ha följt rutinerna, trots att han i mail och genom organisationen hela tiden verkat för att förarna inte ska kunna följa rutinerna. Haverikommissionen kommer säkert se detta, men eftersom det är lokförarens ansvar kommer denne ändå få all skuld.

    Precis som den stackars busschaffören utanför Sveg.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/trott-chauffor-orsaken-till-bussolyckan

  3. Nu har jag heller ingen utbildning på X61 men om hytt- och aktiveringsnyckel är samma har varje förare en egen nyckel och ingen hör till fordonet? Hur kommer man då in i fordonet när det är avställt? Har man avaktiverat blir det väl även en funktionskontroll av bromsen innan man kan åka.

    • Man använder sin egen nyckel för att komma in i avställt fordon såklart……
      Blir ju bara om man byter hytt att man behöver funktionskontrollera bromsen

      • Beror lite på vad som händer med reglaget när man ”avaktiverar”. Är det fortfarande verksamt när man tar ut nyckeln eller kopplas det bort från att påverka bromsen?

      • Vad menas med att avaktivera i detta fall. För mig betyder det att man stänger ner manövreringen från den hytten. Och varför måste man göra det för att stänga dörrarna och sedan göra efterkontroll?

  4. Så om jag fattat det rätt så är 5,62 miljarder kronor inte tillräckligt för att behålla tågvärdar?
    Istället väljer en ”högt uppsatt chef” att ställa till det såhär?
    Tydligen är det värt att bete sig exceptionellt oprofessionellt för att kunna dumpa löner

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s