Lokförare städar trots krisen

31755342_10216392017622367_4284510566757695488_nTillgången på lokförare i Sverige är rekordlåg. Trots det använder Transdev i Linköping lokförare för att sköta städningen av flera av företagets lägenheter i Kalmar. Varje vardag åker en lokförare pass från Vimmerby, städar några timmar, och åker sedan pass hela vägen tillbaka till Linköping för att där sluta sitt arbetspass. ”Jag tycker det är anmärkningsvärt att använda lokförare som städpersonal när det är ett bristyrke i hela landet. Det är också anmärkningsvärt att Transdev alltid vill spara in på personalens välbefinnande. På Kustpilen finns redan ensamarbete för lokförare, utan kameraövervakning, krav på att medfölja ersättningsbussar trots att det inte finns någon arbetsuppgift och så vidare. Någon stolthet finns knappast kvar bland förarna och många känner uppgivenhet. Man kan lätt tänka sig hur en lägenhet som ska städas av människor som aldrig arbetat med detta, och kanske är måttligt intresserade, kommer att se ut i förlängningen”, säger en av Kustpilens lokförare till bloggen.

Bakgrunden till nyordningen är att Transdevs lokförare får för kort nattvila i Vimmerby, eftersom företaget tvingats lägga till tid för växling på kvällarna. Istället för att köra första tåget till Kalmar på morgonen, så får nu denne lokförare sova ut och sedan åka pass med ett senare tåg för sköta den nu omdebatterade städningen. När den är färdig, så avslutar föraren sitt arbetspass med en ny passresa, nu hela vägen till Linköping. För att klara morgonens första avgång från Vimmerby till Kalmar tvingas Transdev varje kväll skicka ned ytterligare en lokförare från Linköping, vilket medför väsentligt högre kostnader. Dels för arbetstiden, dels för övernattningen.

De lägenheter som nu är aktuella användes tidigare av personal vid Transdevs Krösatåg, men eftersom Tågkompaniet tog över denna trafik vid tidtabellsskiftet, så blev lägenheterna tomma. Transdev ansåg då att man kunde spara pengar och slopa några av hotellövernattningarna i Kalmar. ”Vi har sovit i lägenheter förr så det var inget som var oväntat även om det såklart blir en försämring gentemot hotellstandard. Men det här med städningen känns däremot helt fel”, säger lokförarkollegan, som vill vara anonym.

Kustpilens affärsområdeschef Marie-Louise Arnell förklarar för bloggen varför situationen blivit som den blivit. ”Alternativet hade varit att skicka hem lokföraren till Linköping direkt efter överliggningen i Vimmerby och sedan köpa in städningen externt. Men då hade lokförarna hamnat på undertid i sina listor. Det är tid vi ändå får betala för. Vi hade även fått en extra kostnad för städningen i Kalmar”. Affärsområdeschefen håller med om att lösningen inte är optimal, men säger att det just nu inte finns något bättre alternativ. Hon berättar också att arbetsgivaren var överens med fackförbunden när turlistorna för 2019 förhandlades men att facken nu inte är ense om hur man vill agera.

Från lokförarhåll riktas kritik mot facken för att man godkänt en överliggning på 7.11 i Västervik, men inte kan godkänna 7.25 i Vimmerby. ”Grunden är naturligtvis att vi ska ha minst åtta timmars vila på bortastation, men ibland kan man acceptera undantag. Det är svårt att jämföra två överliggningar med varandra. Det är så många faktorer som spelar in. Turens totala längd, turens innehåll och avståndet till själva rummet eller lägenheten är några sådana exempel”, säger Sekos ombudsman Rolf Sjöstrand till bloggen. Flera lokförare ifrågasätter också varför inte facket hävdar att städning ligger utanför en lokförares arbetsområde. Vad händer centralt om arbetsgivarsidan ser att facket ger sej på denna punkt? Kommer en lokförares arbetsuppgifter att kunna inbegripa vad som helst? ”Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet. Det är inte så mycket vi har att säga till om i det fallet, så länge de ser till att personalen har utbildning och förutsättningar. Det är svårt att hävda att en lokförare bara ska sitta på loket”, säger Rolf Sjöstrand.

Den lokförarbrist som plågar i stort sett hela landet, har inte drabbat Kustpilentrafiken. Åtminstone inte ännu. ”Jag vågar knappast säga det, för då slår den väl till här också. Men än så länge så har vi haft det relativt bra ställt på lokförarsidan. Vi har till och med haft svårt att hålla våra timanställda med arbete. Nu är det visserligen några som slutar och ska börja på SJ, men jag tror ändå att vi ska klara trafiken”, säger Marie-Louise Arnell.

10 tankar på “Lokförare städar trots krisen

  1. På Transdev (f.d. Veolia) har det alltid tummats friskt på arbetstidsreglerna.
    Det är dags att det blir lite ordning på detta skojarföretag. Det är inte svårt att vinna upphandlingar om man efter att man vunnit tummar på de regler övriga aktörer på marknaden följer.

    • Inte bara vid upphandling, eller hur var det med det där avtalet på Green Cargo som skulle ”rädda företaget”?

      Medlet för det var just att tumma på reglerna för kör- och vilotider samt arbetstidens förläggning i övrigt.

      Avtalsdumpning är tydligen OK så länge det är på de stora företagen.

  2. Facken är ok med allt ända tills folk hotar med att gå ur. Det är därför LO så gärna vill begränsa strejkrätten, då kan ingen byta fack sen.

  3. Fy satan, vad är det som händer!? Vi har exempelvis fått en hemsk situation för lokförarna på Arriva Pågatåg där AG totalt kört över sin personal och bland annat omtolkar kollektivavtalet bäst dom vill. Även på Transdev Öresundstågen ryktas det om hemska scheman och orimliga överliggningar. Detta alltså i en tid då stor lokförarbrist råder, något stämmer inte här…. Seko verkar vara som en gammal hackig skiva som går på repeat, ”Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet. Det är inte så mycket vi har att säga till om.” Det är svaret man får på de allra flesta frågor man ställer tyvärr.

  4. Undertid sticker hårt i ögonen på ledningar runt om i branchen. Undrar om ledningspersonal som kommer 08.00 och går vid 14-tiden gör lika ont? Nej, visst ja! Det kallas förtroendetid då ju….

    • Undertid eller utfyllnadstid får vilken chef som helst att få rabies över identietslösa siffror. Jag hade 9,59 h i december.
      Motfråga, Är vi ointresserade av effektivitet? Trots allt logisktik vi sysslar med. Svaret var inget annat än syrsor i vindstilla natt.

  5. Vad man gör på sin arbetstid spelar väl ingen roll om man bara har kunskap och övriga förutsättningar att lösa det. Det är väl dessa lokförare själva som bor i lägenheten de ska städa? Låter som en lugn och skön tur att först få sova ut i Vimmerby och sedan åka pass till Kalmar och städa!

    • Varför åker inte kontorspersonel och städar bäst de vill. Städar de sina egna kontor till att börja med? Skulle inte tro det.

      Handlar inte om att städa efter sig. Det handlar om att få en vitt skild uppgift för att kompensera potentiell förlorad arbetstid för arbetsgivaren. De erkänner ju att de kan spara pengar på att outsourca städningen till sina egna, ovasett vem som gör det. Man utnyttjar helt enkelt.

  6. Jag tycker det är för jävligt! Men lika jävligt som att tågvärdar ska plockstäda tågen där de inte ens har några särskilda redskap för detta, t ex skyddshandskar.
    Men uttalandet från en av Kustpilens lokförare är ju fruktansvärt pinsamt – ”Man kan lätt tänka sig hur en lägenhet som ska städas av människor som aldrig arbetat med detta, och kanske är måttligt intresserade, kommer att se ut i förlängningen.”
    Om man inte kan göra en vanlig städning av en lägenhet, oavsett hur intresserad man är, så undrar man ju hur hen klarar livet utanför jobbet!

  7. Seko eller ST. Varför betala till dessa sk fackförbund. Det enda vi lokförare kan göra är att ena oss i ett fackförbund som enbart för vår talan. Ni kan gnälla och byta arbetsgivare men det blir inte bättre. Skit i politiska kopplingar och gå med i SLFF. Det skulle förändra allt. Vi hade fått tillbaka makten. Just har SLFF inte förhandlingsrätt men när majoriteten av lokförarna är anslutna till SLFF så måste arbetsgivarna förhandla med dem.

Lämna ett svar till Patrik Avbryt svar